24 maart 2012

Bruinbrood met Fibrex

200 gram patentbloem
200 gram volkorenbloem
15 gram olijfolie
4,5 gram gist
5 gram suiker
7 gram zout
240 ml lauw water
10 gram Natufood Fibrex voedingsvezels, opgelost in nog eens 40 ml water (half uur laten staan voordat je het toevoegt, zodat de vezels goed oplossen.)
Standaard programma voor bruin brood, gemiddeld 3 uur.

Mijn brood komt regelmatig een beetje scheef uit mijn bakmachine. Hoe vaak ik ook experimenteer met meelsoorten, waterhoeveelheden of baktijden, nooit heb ik 2 gelijke broden.
Ook dit brood is weer een beetje 'scheef' geworden. Een definitieve oplossing heb ik er nog niet voor kunnen vinden. Zitten er tussen de lezers van mijn blogs deskundige bakkers, geef dan je mening a.u.b.!

N.B. Enkele maanden nadat ik dit brood bakte ontdekte ik dat de kwaliteit van meel ook veel doet voor de kwaliteit van je brood. Logisch natuurlijk!
Elders op deze blog zijn veel meer broden te vinden, waarvoor ik gebruik maak van het meel van Soezie. Dit meel koop ik bij de Welkoop, maar is op meer plaatsen te koop.
Experimenteer vooral en ontdek wat bij jou lukt en wat jij lekker vindt! Brood leeft en is dus nooit 2x hetzelfde :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen