06 april 2012

Gevulde eieren met een oosters tintje

Hier zie je de helft van
de gevulde eieren...
Gevulde eieren staan op mijn lijstje van favoriete hapjes, ik ben er dol op. Pasen is natuurlijk dé gelegenheid om gevulde eieren te presenteren, dus ik liet mijn fantasie de vrije loop. Deze bijzondere oosterse eieren zijn het resultaat!
Ingrediënten:
4 kleine eieren
25 gram mayonaise
10 gram zachte roomboter
40 gram koude pindasaus
kerriepoeder
paprikapoeder
gedroogde rode peper (of een klein beetje sambal)
zout naar smaak
24 mooie taugésprietjes


Bereiding:
Zet de eieren op in een pannetje met koud water. Kook, als het water goed kookt, de eieren nog 6 minuten. (Kooktijd natuurlijk afhankelijk van de grootte van de eieren!). De eidooiers moeten helemaal gestold zijn, maar niet groen.
Gooi het kokende water van de eieren af en laat er koud water overheen stromen. De eieren garen nu niet verder door. Maak de eieren koud genoeg om te kunnen pellen.

Snijd de gepelde eieren in de lengte door. Wip met een theelepeltje de eierdooiers er voorzichtig uit. Zorg dat het eiwit niet breekt. Doe in een kommetje de dooiers, de boter, de mayonaise en 25 gram pindasaus. Prak dit met een vork heel goed door zodat je een gladde massa krijgt. Maak op smaak met de kerriepoeder, paprikapoeder en rode peper.

Doe het mengsel in een spuitzak of in een boterhamzakje. Knip van het boterhamzakje een klein puntje af, dan kun je door de opening spuiten. Zorg ervoor dat de opening niet te groot is!
Verdeel het mengsel over de eieren. Zet ze op een schaaltje en laat minimaal een half uurtje opstijven in de koelkast.

Kook water en laat dit voorzichtig over een zeefje stromen waar je de taugé in gedaan hebt. De taugé is dan niet meer helemaal rauw, maar wel knapperig.
Leg 3 sprietjes over ieder half eitje. Maak het restantje pindasaus een klein beetje warm in de magnetron, zodat het iets dunner wordt. Doe met een theelepeltje een klein beetje saus op het eitje. Bestrooi het eitje voorzichtig met iets gedroogde rode peper. (Als je die niet hebt kun je ook gewone peper gebruiken)

Eet ze niet allemaal tegelijk op!

4 opmerkingen:

  1. Dit vind ik wel een lekker variatie, die ga ik zeker even van je overnemen.

    Fijne paasdagen
    Brigitta

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben benieuwd wat je er van vindt Brigitta! Laat je het even weten als je ze gemaakt hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt best lekker, deze combi. Eieren in pindasaus is tenslotte een geaccepteerd huwelijk in Indonesië. Of die kerriepoeder nog iets toevoegt, dat vraag ik me wel af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt gelijk Nell, de kerriepoeder komt niet helemaal tot zijn recht. Ik was in eerste instantie uitgegaan van mijn basis gevulde eitje, en heb daarna uitgebreid. Ik wilde namelijk wel de echte gevulde eitje smaak een beetje behouden!
    Al doende leert men, toch?

    BeantwoordenVerwijderen