05 april 2012

Tip 5: Slim Gourmetten

In de periode rond de feestdagen zijn er volop producten verkrijgbaar om te gourmetten. Elke supermarkt heeft wel een gourmetschotel in de aanbieding en sommige zelfs diverse soorten.
Helaas is bij heel veel van deze schotels het meeste vlees al gemarineerd, en bevat het dus onnodig veel toevoegingen zoals smaakstoffen en (veel) zout. 
Hier vindt je een paar handige tips:

* Koop vers, ongemarineerd  vlees/vis en snijd dit zelf in kleinere stukjes. Denk bijvoorbeeld aan biefstuk, filetlapje, speklap, varkensoester, kipfilet, kalkoenfilet, ongepaneerde schnitzel, zalm, tonijn. Ook kun je zelf kleine hamburgertjes of gehaktballetjes maken met verse kruiden of zelf samengestelde kruidenmixen.
Nog een voordeel van ongemarineerd vlees: Veel minder stank!

* Zet kruiden (en zout) op tafel zodat de gasten hun eigen vlees voor of na het bakken kunnen kruiden of zouten.

* Maak je sausjes zelf. Voor drie lekkere recepten klik hier.

* Zet naast vlees ook lekker veel andere dingen op tafel. Voorbeelden daarvan:
Ui, champignons, prei, paprika, plakken courgette, plakken aubergine, (cherry)tomaten, ananas, perzik, plakken voorgekookte aardappel (eventueel geraspt), schaaltje gekookte rijst, geklutst ei, zelfgemaakt pannenkoekbeslag, plakjes kaas. De variaties zijn eindeloos!

* Gebruik roomboter en maak je eigen kruidenboter.

Meer tips

1 opmerking: