01 april 2012

Zoutarm eten, wat is dat eigenlijk?

Aanvulling september 2015:
Dit bericht schreef ik toen ik nog zoutarm moest eten. Sinds september 2013 ben ik gestart met koolhydraatbeperkte voeding, en sinds die tijd houd ik véél minder vocht vast. Niet alleen mijn zoutarme dieet is verleden tijd, maar ook mijn plasmedicatie is ook nog eens met 75% verminderd!!
Lees meer...

Wanneer ik aan mensen vertel dat ik een zoutarm dieet heb, reageren veel mensen met de opmerking: "Oh, maar ik gebruik ook heel weinig zout!". In eerste instantie neem ik deze opmerking altijd met een korreltje zout...
Het blijkt namelijk dat de meeste mensen werkelijk geen idee hebben wat een zoutloos dieet is en, erger nog, zicht totaal niet bewust zijn van hun eigen zoutgebruik.
Ik vraag meestal aan iemand met deze reactie hoe ze hun macaroni klaarmaken. In 99% van de gevallen wordt er dan geantwoord met 'Euh, met gehakt, macaronigroenten, een mix voor macaroni en de macaroni zelf natuurlijk!'
Als ik hen dan vervolgens uitleg dat in een zakje macaronimix vaak wel meer dan 10 gram zout zit, dan schrikken ze daar van. Mensen verwachten een zakje met kruiden te kopen, maar kopen eigenlijk een zakje met zout... Duur zout!


Het is inderdaad waar dat veel mensen thuis nauwelijks meer naar het zout grijpen. Helaas heeft dit niets te maken met bewust minder zout gebruiken, maar met het overmatig aanwezige zout in heel veel producten. Alleen weet vrijwel niemand dat en denken mensen dus gezond te leven, terwijl ze hun bloeddruk bijvoorbeeld langzaam om zeep helpen.

Om nog maar eens een voorbeeld te noemen: Cup a soup!
In Nederland leeft de gedachte dat soep gezond is. Als iemand ziek is brengen we een pannetje soep, want daar knap je zo lekker van op.
Natuurlijk, wanneer iemand dagenlang slecht gegeten heeft, kan een kop soep echt geen kwaad. Je hebt dan tenslotte de periode ervoor nauwelijks zout binnengekregen.
Maar wanneer je je houdt aan de bereidingswijze van de verpakking dan krijg je met 1 zakje cupasoup champignon crème ruim 2,5 gram zout binnnen. Doe voor de gein maar eens 2,5 gram zout in een bakje, en je ziet hoeveel dat is!
In een diepvriespizza zit zelfs wel 6 gram zout, dat is de dagelijks aanbevolen (maximale!) hoeveelheid.

Al met al blijkt dat de levensmiddelenindustrie ons nog steeds voor de gek houdt. Producten worden op de markt gebracht als zijnde 'gezond', maar bevatten een ongezond hoge hoeveelheid zout. Lariekoek dus, niet kopen!
Wanneer je te horen hebt gekregen dat je minder zout moet eten, kun je er vrijwel van uitgaan dat de meeste maaltijdmixen, sausmixen, kant- en klaarmaaltijden, snacks, chips, vleeswaren, gemarineerd vlees en soep verboden waar is. Triest maar waar.
Gelukkig zijn de meeste dingen prima zelf klaar te maken. Sterker nog, de gerechten worden er alleen maar lekkerder van als je ze zelf klaarmaakt.
Zelf soep maken bijvoorbeeld, en een klein beetje losalt toevoegen, geeft een lekkerder en gezondere soep dan Knorr, Honig of wie dan ook kunnen produceren.

Komt u er niet uit of heeft u een vraag? Mail me dan en ik probeer u te helpen! Het zal wel wat tijd kosten, maar iedereen kan, ook zoutarm, lekker leren koken!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen