03 april 2012

Tip 4: Uit eten met een zoutarm dieet

Aanvulling september 2015:
Dit bericht schreef ik toen ik nog zoutarm moest eten. Sinds september 2013 ben ik gestart met koolhydraatbeperkte voeding, en sinds die tijd houd ik véél minder vocht vast. Niet alleen mijn zoutarme dieet is verleden tijd, maar mijn plasmedicatie is ook nog eens met 75% verminderd!!
Lees meer...

* Kies als voorgerecht in ieder geval niet voor soep, gerookte vissoorten of rauwe, gerookte ham. Deze gerechten zijn namelijk altijd al van te voren flink gezouten, en kunnen dus niet worden aangepast.
Een stokbroodje met kruidenboter kan een goed alternatief zijn, mits de boter ongezouten is. Een beetje kok zal in staat zijn om een zoutloze kruidenboter te maken.
Ook kan een verse rauwkostsalade vaak zonder al te veel zout klaargemaakt worden. Vraag eventueel de dressing apart.

* Kies als hoofdgerecht voor een naturel stuk vlees of vis. Denk aan biefstuk, entrecote of bijvoorbeeld verse zalm. Deze producten worden vaak pas bij de bereiding gekruid. Op verzoek kunnen ze dat dus ook niet doen.
* Laat sauzen achterwege. Alleen in écht goede restaurant is een kok in staat een zoutarme saus voor u te bereiden. In de meer doorsnee restaurants zal dit nog mogelijk zijn.
Je kunt er ook voor kiezen de saus apart geserveerd te krijgen. In dat geval kun je een klein schepje nemen, en de rest laten opeten door je tafelgenoten.
Neem in plaats van saus liever een klein stukje gesmolten (kruiden)boter.

* Vraag als garnituur om ongezouten frietjes, in plaats van gebakken aardappels. Deze aardappels zijn namelijk vaak al gekruid en gezouten als het restaurant ze verder bereidt.

* Wanneer het mogelijk is, bekijk dan van te voren de menukaart van het restaurant op internet. Deze mogelijkheid wordt al door heel veel restaurants geboden. Op die manier kun je even rustig nadenken welke gerechten wel of niet geschikt zouden kunnen zijn.

* Bel van te voren met het restaurant om door te geven dat je een zoutarm dieet hebt en vraag of dit problemen oplevert. Veel vlees wordt al van te voren gemarineerd, maar als de kok het weet kan hij een stuk vlees of vis ongemarineerd laten.

* Houd er rekening mee dat het bedienend personeel gewoonlijk geen productkennis heeft. (Een serveerster raadde me ooit meloen met rauwe ham aan, omdat 'hier helemaal geen zout overheen gaat!') Ze weten vaak niet dan bij veel producten al veel zout is toegevoegd, denk bijvoorbeeld aan gerookte zalm of kaas.

* Neem je eigen kruidenstrooiertje mee. Bij de XENOS koop je voor €1,- een mini kruidenstrooier als sleutelhanger. Vervang het zout door losalt/bewust zout en voeg eventueel op uw bord een heel klein beetje zout toe. Ook wat extra peper of paprikapoeder kan wonderen doen!

* Neem, wanneer je in een hotel overnacht, een half zoutloos brood mee. In veel hotels kan bij het ontbijt het brood door de gasten zelf geroosterd worden. Op deze manier kun je een keer genieten van wat zoutere kaassoorten of vleeswaren, zonder dat het gelijk dubbelop is. (beleg en brood)

* Kies liever niet voor een Italiaans of Chinees restaurant als je niet zeker weet of ze rekening met je dieet kunnen houden. In de praktijk heb ik geleerd dat dit wél mogelijk is, maar dat zijn uitzonderingen. Vraag dit dus van te voren goed na! Als je toch naar de Chinees gaat, houd er dan rekening mee dat over het algemeen geldt: hoe pittiger, hoe zouter!
Bestel bij een pizzeria geen pizza, maar liever een pastagerecht met een rode saus zonder salami, bacon of spek. Voeg geen extra kaas meer toe.

* Blijkt het eten tóch te zout te zijn? Geef dit dan duidelijk aan bij de bediening en eet het niet op uit schuldgevoel tegenover het personeel. Wanneer je duidelijk bent geweest over je dieet mag je verwachten dat je een passend gerecht krijgt.
Eet je het toch op? Geniet er dan van en compenseer de dag erna door extra op je zoutgebruik te letten!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen