Zelf ongebrande noten roosteren en kruiden

nootjes met kruidenmix 1
Veel gekruide noten die je in de winkel koopt, zijn behoorlijk gezouten. De laatste tijd valt het me weer op dat veel winkelpersoneel geen idee heeft wat er aan producten is toegevoegd.
Zo krijg ik regelmatig gekruide noten aangeboden als 'ongezouten', terwijl er toch echt zout door de kruidenmix zit. Ik zie het zout gewoon zitten! Ook zeggen winkeliers zonder schaamte 'Ik heb geen idee wat er in zit. Het staat niet op de doos!' Nou ja, belachelijk toch? Ze hebben dus geen idee, en komen daar rond voor uit. Onbegrijpelijk in mijn ogen.

Omdat noten gezond én lekker zijn, gebruik ik deze regelmatig. Toch vind ik het ook wel eens leuk om er een smaakje aan te hebben en heb bedacht dat ik dat zélf ook prima kan doen. Met wat advies van 'Robert en Marjolein' van de KaaZaak kwam ik tot onderstaande, heerlijke kruidenmixen.

Ingrediënten:
125 gram ongebrande, ongezouten noten
1 tl zonnebloemolie

Kruidenmix 1 (pittig):
½ tl paprikapoeder
½ tl gedroogde peterselie
¼ tl knoflookpoeder
¼ tl uienpoeder
¼ tl cayennepeper

Kruidenmix 2:
¼ tl paprikapoeder
¼ tl paprikapoeder pikant
¼ tl gedroogde peterselie 
¼ tl kerriepoeder (ongezouten!)
¼ tl gemalen mosterdpoeder
nootjes met kruidenmix 2
versgemalen peper

Bereiding:
Maak een papje van de olie met de kruidenmix. Wentel de noten er goed doorheen. Leg ze op een bakplaat bekleed met bakpapier.
Verwarm de oven op 60-70 graden en laat de noten 20 minuten roosteren. Schep ze halverwege een keertje om. Laat ze een beetje afkoelen.
Dep de noten hierna voorzichtig met wat keukenpapier schoon, om de overtollige olie te verwijderen. In principe moet je, als je een theelepel olie gebruikt, geen vette noten overhouden.
De noten zijn ook lauwwarm heerlijk! Bewaar de noten in een goed afgesloten trommeltje.

Reacties

  1. Oh wat leuk een log met recepten en ik kook altijd en elke dag dus dat zal betekenen dat ik nieuwe dingen kan en ga uitproberen. Vandaag nog even niet Martine, beetje warm om nu nog naar de winkel te gaan, maar ik kom hier terug zeker weten. Een groet uit de polder van Gouda....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier was ik al een tijdje op zoek naar.

    Dank je wel.

    AJ

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Martine.
    Ik ben het volkomen met je eens.
    De kant en klaar gekruide noten zijn echt zout.
    Bedankt voor het recept.
    Ga het zeker proberen
    Groetjes
    jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is iets voor mijn zoon, om in de vakantie uit te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. goed recept! Weet jij misschien ook hoe je honing-kokos cashewnoten kan maken? KH

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb die zelf nog nooit gemaakt, maar even voor je op internet gezocht en dit recept ervan gemaakt:
      ingrediënten:
      15 ml arachide olie
      30 ml honing
      250 gr. cashew noten
      100 gr geraspte kokos
      2 rode rawits (kleine pittige pepers)
      peper naar smaak

      bereiding:
      Snijd de rode pepers fijn.
      Verhit in een wok/wadjan de olie en voeg de honing toe. Dan de noten en de kokos toevoegen en deze bruin bakken. Vervolgens de rode peper en/of gemalen peper toevoegen en dit goed roeren.

      Het hangt natuurlijk van je smaak af hoeveel peper je wilt gebruiken. Voor een zoete variant zou ik de peper weglaten.

      Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

      Verwijderen
  6. He geweldig, dank je wel. Ik ga het zaterdag proberen! KH

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klopt de oventemperatuur wel? Echt maar 60 -70 graden, dus niet 160-170? Meeste recepten voor branden van noten is de temperatuur hoger. Ik rooster dus meestal korter, op hogere temperatuur en zonder kruiden, maar wil dit graag eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, volgens mij is dat gewoon goed... Omdat je 20 minuten roostert, worden de noten ook echt wel geroosterd! Ik hoor het graag als het anders is :D

      Verwijderen

Een reactie posten