Tip 15: Ik ga op reis en ik neem mee...

In de zomermaanden, als mijn conditie vaak het beste is, gaan we er regelmatig een dagje of zelfs een paar dagen op uit om te genieten van de zon en de natuur. In de loop van de jaren heb ik redelijk goed leren inschatten in welk restaurant ik een zoutarme maaltijd zou kunnen krijgen en in welke niet. De hoeveelheid zout die ik eet hangt vaak meer af van mijn vraag dan van de mogelijkheden. Soms 'zondig' ik en eet ik een keer gewoon, maar dit kan ik me niet vaak veroorloven. Zeker tijdens een (korte) vakantie kan dat niet, omdat ik dan snel vocht vasthoud en benauwd word.

Aangezien wij meestal kiezen voor korte hotelvakanties, zijn alle maaltijden die ik nuttig 'buiten de deur' en kook ik dus niets zelf. Qua dieet wellicht lastig, maar wel écht vakantie voor mij!
Voor het ontbijt en lunch heb ik de afgelopen jaren een ideale truc bedacht om toch niet ál te zout te hoeven eten; Ik neem brood mee!
Dit klinkt wellicht een beetje vreemd, maar in de praktijk bevalt mij dat heel goed! Ik vind het heerlijk om bij een uitgebreid ontbijtbuffet dan lekker een plakje ham of kaas te kunnen eten, zonder direct het gevoel te hebben 'dubbelop' zout binnen te krijgen (brood én vleeswaren). Een boterham met hagelslag lust ik best op z'n tijd, maar alle dagen zoet beleg omdat het brood te zout is, vind ik echt niet prettig.
Ik ga dus tegenwoordig van huis met een halfje bruin zoutloos brood. Ik koop dit bij de bakker, omdat dit brood wat langer houdbaar is dan mijn zelfgebakken verse brood. In veel restaurants is het overigens geen probleem om je boterhammen te roosteren...

Op deze manier kon ik onlangs genieten van de heerlijke (inderdaad dikke laag :-) kruidenkaas bij La Place... Heerlijk vind ik dat, maar in combinatie met stokbrood echt geen optie! Ik nam dus mijn eigen boterham mee, dit keer wel zelfgebakken want het was alleen voor die dag... en heb gesmuld!

Meer tips

Aanvulling september 2015:
Dit bericht schreef ik toen ik nog zoutarm moest eten. Sinds september 2013 ben ik gestart met koolhydraatbeperkte voeding, en sinds die tijd houd ik véél minder vocht vast. Niet alleen mijn zoutarme dieet is verleden tijd, maar mijn plasmedicatie is ook nog een met 75% verminderd!
Tegenwoordig neem ik mijn koolhydraatarme crackers mee op reis!
Lees meer...

Reacties

  1. wow Martine wat zie ik veel overeenkomsten.
    Ik eet blueband bruinbrood, daar zit eenderde aan zout in dan in andere brood.
    Dus heel weinig en is goed te eten.
    Als wij uit eten gaan doe ik ook wel eens gewoon mee eten, ook ik moet dat erna bekomen met benauwdheid en soms kom ik zo`n dag een kilo aan. Ja ik moet mij echt dagelijks wegen vanwege mijn hartziekte.
    Als wij een korte vakantie houden, let ik de eerste avond op hoe het eten is, is het te zout dan vraag ik voor de andere avond zoutloos. en dat wordt echt wel gedaan. En zalig vaak komt de kok dan zelf naar mijn tafel gelopen met wat ik dan zou willen eten hahaha geweldig.
    Enige tijd terug zat in centerparks, en ja hoor te zout. Met de kok gesproken over wat hij voor mij kon bereiden. 1 avond kreeg ik biekstuk met biefstukreepjes in een roomsaus en pasta en die was geweldigggggggggg. De volgende avond kreeg ik zalm en kabeljouw met allerlei groentes en zoutloos patat. De laatste avond had hij een pizza gemaakt voor mij zelfs het deeg was zoutloos en het was uit de kunst.

    Geweldig deze site van jou mijn complimenten Martine

    groetjes van Nel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij de Aldi verkopen ze ook brood met 30% minder zout en 30% meer vezels. Ook dit brood is prima te eten.

    groetjes,
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Heidi, bedoel jij het Volkoren brood met minder zout? Dit bevat wel kaliumchloride. De hoeveelheid natrium per 100 gram is; 0,38 gram.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten