13 juli 2012

Lekker! Fris, Fruitig en Gezond...

Misschien ben je op de titel van dit blogbericht afgekomen en vraag je je af waar 'Lekker! Fris, Fruitig en Gezond' voor staat. Een vitaminendrankje? Een smoothie? Een dessert?
Niets van dit alles, het komt namelijk zo:

Onlangs zette ik een gerecht op tafel waar we, zoals gelukkig meestal wel, met smaak van aten. Mijn man vroeg: "Hoe heet  dit prutje?". Ik vroeg hem of hij  een naam kon bedenken voor dit gerecht. Hij dacht even na en antwoordde: "Lekker!"
Erg lief natuurlijk, maar tjsa... Als titel van een blog is 'lekker' natuurlijk wel erg beperkt. Manlief begreep dit gelukkig en dacht nog even verder voor me... Na enig peinzen kwam hij met de volgende aanvulling: Fris, Fruitig en Gezond!

Grappig, hij was dus helemaal niet met de ingrediënten bezig, maar alleen met hoe hij het vond smaken. Voor hem gaat het ook alleen om de smaak, en is het onbelangrijk wat erin zit. Hij hoeft het alleen maar op te eten! Als eerbetoon aan zijn smaak heb ik de door hem bedachte titel dus maar aangehouden :-)
Maar, wat zit er nu in?

Ingrediënten voor 2 personen:
1 el chilisaus
1 klein blikje tomatenpuree
100 ml bouillon
2 el honing
3 el rode wijnazijn
1 klein blikje ananasstukjes op eigen sap
400 gram Chinese roerbakgroente
2 el olijfolie
200-250 gram varkensschnitzel of kipfilet
versgemalen peper
150 gram zilvervliesrijst
zout naar smaak
zo nodig: arrowroot

Bereiding:
Laat de ananas uitlekken en vang het sap op. Kook de rijst zoals aangegeven op de verpakking.
Doe de tomatenpuree, chilisaus, honing, bouillon, zout, azijn en het ananassap in een klein steelpannetje. Verwarm dit en meng alles goed door elkaar. Laat even pruttelen en zet dan het vuur uit.
Breng zo nodig meer op smaak met wat extra azijn of suiker, net wat je lekker vindt. Ik houd van zuur, maar jij misschien van zoet :-)
Snijd het vlees in stukken van een halve centimeter breed en bestrooi met versgemalen peper. Verhit de olie in een wok en bak het vlees in 3-4 minuten rondom. Schep het vlees met een schuimspaan uit de wok en bewaar apart. Doe de groenten in de wok en bak deze een paar minuten op hoog vuur zodat ze slinken, maar wel knapperig blijven.
Doe de saus en de ananasstukjes bij de groenten en meng alles goed door elkaar. Laat samen nog 3 minuten pruttelen en  voeg dan het vlees toe. Schep erdoor en verwarm nog 2 minuten. Het vlees moet gaar zijn maar niet te droog worden.
Voeg als het nodig is nog een beetje arrowroot toe, als je de saus te dun vindt. Maak hem echter niet te dik, want het vocht is nodig om het lekker door de rijst te kunnen mengen!
Serveer de  rijst apart.

2 opmerkingen:

  1. deze is echt super lekker Martine!!!
    ik zal hem een beetje gok maken met verse ananas
    en nog wat andere dingen maar dat komt helemaal goed

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is duidelijk een oud recept, ik zou nu ook nooit meer ananas op siroop gebruiken! Er zijn ook blikjes op eigen sap verkrijgbaar, dat is geen suiker aan toegevoegd!
      Ik moet mijn oude recepten maar eens controleren op suiker denk ik, dat kerk Ik dus vroeger echt niet naar. Bedankt dus dat je me erop attendeerde!

      Verwijderen