22 juli 2013

Tip 16: Vochtbeperking - Maak fruitijsjes!


Aanvulling september 2015:
Dit bericht schreef ik toen ik nog zoutarm moest eten. Sinds september 2013 ben ik gestart met koolhydraatbeperkte voeding, en sinds die tijd houd ik véél minder vocht vast. Niet alleen mijn zoutarme dieet en vochtbeperking zijn verleden tijd, maar ook mijn plasmedicatie is nog eens met 75% verminderd!!

Hoewel natriumarm eten niet altijd leuk is, weet ik uit ervaring dat een vochtbeperking een nog veel groter probleem kan zijn. In het verleden (voor mijn laatste hartoperatie) had ik een vochtbeperking van maximaal 1200-1500 ml per dag, en dat is erg weinig. Zeker omdat ik ook veel 'plastabletten' slikte, waardoor ik dus altijd dorst had.

Nu mag ik gelukkig wel de normale 2 liter per dag drinken, maar in combinatie met de medicijnen is dat nog altijd niet veel.
Hoewel ook iemand met een vochtbeperking bij deze tropische temperaturen wel iets meer mag drinken, blijft het toch altijd beperkt. In de loop der jaren heb ik gelukkig een groot aantal 'handigheidjes' ontdekt waarmee je weinig vocht binnen krijgt, en toch lang kunt genieten van kou en vocht in je mond.
Een van mijn favorieten is het invriezen van stukjes fruit.

Maak vers fruit schoon en vries dit in in porties van bijvoorbeeld 200 gram (200 ml). Wanneer je een kwart van zo'n portie in een bakje naast je neer zet, heb je een lange tijd af en toe een heerlijk koud blokje fruitijs om op te sabbelen. Toch heb je dan maar 50 ml vocht binnen gekregen!
Veel soorten fruit zijn hiervoor geschikt, als je het fruit maar opeet voordat het helemaal ontdooid is.

Meer tips

4 opmerkingen:

  1. Hoi Martine,

    Niet eerlijk verdeeld hé......dat mensen die geen rekening hoeven te houden met wat zij per dag naar binnen klokken..... wel deze frisse en fruitige ''snoepjes'' mogen en kunnen wegsabbelen.....
    en dat jij met je vochtbeperking ook met deze warme en dorstige dagen altijd rekening zal moeten houden met een maximale hoeveelheid vocht.....helaas...
    Ik vind dit soort tips altijd zo knap en vindingrijk en door het te delen breng je ook weer andere op het idee om mini dorstlessertjes te maken.

    Fijn weekeind en lieve groeten!!

    Ger


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wow wat een geweldig idee. Wow.
    Ja ik heb vochtbeperking, helaas en ook plaspillen.
    Ik mag door de slechter werking van mijn nieren nu 2 liter drinken.
    Ja deze hitte dagen. Voor de rest mag ik maar 1750ml
    Ik heb nooit veel gedronken dus een echte straf is het niet.
    Maar wel erg moeilijk.
    Dank je wel Martine voor deze tip.

    Groetjes Nel.

    BeantwoordenVerwijderen