11 augustus 2012

Verste tuinkruidenpesto

Al eerder schreef ik dat ik dit voorjaar op mijn balkon diverse bakken heb laten vullen met groenten en kruiden. Ook heb ik zelf peterselie ingezaaid en die is ontzettend goed opgekomen. Inmiddels staan er 3 bakken vol peterselie, dus hoog tijd om die eens optimaal te benutten.
Van de paprikasoep had ik nog basilicum over, dus ik besloot pesto te maken van verschillende verse tuinkruiden.

Ingrediënten:
40 gram verse basilicumblaadjes
40 gram verse peterselie
5 blaadjes verse salie
1 takje verse rozemarijn
1 takje verse tijm
1 grote teen knoflook
handjevol verse bieslook
versgemalen peper
50 gram pijnboompitten
25 gram geraspte oude kaas
minimaal 100 gram goede olijfolie extra vierge
zout naar smaak

Bereiding:
Was alle kruiden en droog ze goed. Rooster de pijnboompitten in een hete koekepan zonder olie. Ze moeten niet te donker worden! Laat ze afkoelen.
Meng alle ingrediënten in de keukenmachine tot pesto. Wanneer je de pesto iets dunner wilt hebben, kun je meer olie toevoegen. Breng op smaak met peper en zout.

1 opmerking:

  1. Via via ben ik op deze blog terechtgekomen. Leuk om een aantal recepten te lezen! Op uitzendinggemist is er bij het programma 'Keuringsdienst van Waarde' een uitzending over echte Pesto Genovese. Erg leuk om te zien!

    BeantwoordenVerwijderen