29 oktober 2012

Gehaktrol in spek

In menig kookboek en -tijdschrift vind je recepten voor een gehaktrol (of gehaktbrood). Vaak nam ik me voor om er eens eentje te maken, maar het kwam er tot nu toe nooit van.
In mijn plakboek zat al maanden het recept van deze gehaktrol, een recept dat ik uitknipte uit de 'Boodschappen'. Ik heb het recept wel wat aangepast en ook zijn de hoeveelheden wat veranderd. Ik vind 700 gram gehakt niet handig, ik koop het per kilo :-)

Het resultaat is om je  vingers bij af te likken!

Ingrediënten:
2 eetl. olie
1 grote ui, gesnipperd
70 gram bleekselderijstengel, gesnipperd
1 kilo rundergehakt
3 el  ketchup
1 el gehaktkruiden
1 tl paprikapoeder pikant
versgemalen peper
chilipeper
2 eieren maat M, losgeklopt
30 gram tarwe-/haverzemelen
100 gram langwerpige plakken ontbijtspek

Bereiding:
Verwarm de olie en fruit hierin de ui en bleekselderij circa 5 minuten op lage stand. Laat dit afkoelen. Vermeng ondertussen het gehakt met de ketchup, gehaktkruiden, paprikapoeder, peper, ei en beschuit tot een smeuïg geheel. Kneed als laatste de ui en bleekselderij door het gehakt. Voeg naar smaak nog wat extra chilipeper toe.
Verwarm de oven voor op 180°C. Bekleed de bakvorm met het spek. Wanneer je 100 gram gebruikt kun je niet hele cakevorm vullen, maar wel repen naast elkaar leggen. Vul de vorm daarna met het gehakt en druk goed aan om luchtbellen te voorkomen. Vouw het overhangende spek erover en zet de vorm in een braadslee of ovenschaal met een laagje water. Bak de gehaktrol in circa 50-60 minuten gaar (controleer de gaarheid door met een satéprikker in het midden van het gehakt te prikken. Als er niets meer aan de prikker zit en er helder vocht aan de oppervlakte verschijnt, is het gerecht klaar). Neem de vorm uit de oven en giet het bakvocht voorzichtig uit de vorm voordat de gehaktrol gestort kan worden.
Stort de gehaktrol in een ovenschaal, want er zal alsnog vocht uit komen als je hem stort.

Je kunt deze gehaktrol zowel koud als warm serveren. Ik heb hem laten afkoelen en de volgende dag in 15 dunne plakken gesneden als broodbeleg. Vries de plakken afzonderlijk verpakt in, zodat ze niet aan elkaar kleven.
Tip: Warm de plak 30 seconden op in de magnetron voordat je hem op brood legt, hij wordt dan iets smeuïger!

4 opmerkingen:

  1. Dit ga ik beslist een keer maken deze week.Lijkt me heerlijk

    Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt mij erg lekker! Ga 't binnenkort ook maar eens maken als we weer gasten van de kring krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen