29 juni 2013

Appeltaart-cupcakes

Naar aanleiding van het interview in In-Fokus, het magazine van Fokuswonen, heb ik dit recept weer even naar voren gehaald.
Het werd in november 2012 reeds geplaatst!

Afgelopen woensdag was er bij het Fokus-project waarin ik woon een open dag, net als bij vele andere projecten. Ook dit jaar waren er veel belangstellenden.
Mij was gevraagd voor deze gelegenheid iets lekkers te maken voor bij de koffie en te vertellen over mijn dieet en blog. Het eerste - het maken van iets lekkers - is me gelukt, maar aanwezig zijn en vertellen over mijn blog lukte door ziekte helaas niet. Wel informeerden de Fokus-medewerkers de gasten zeer enthousiast over mijn blog, waarop ik inmiddels ook al reacties kreeg. Leuk!

Het bewuste 'lekkers' werd een appeltaart-cupcake. Deze cakejes worden zoutarm door het gebruik van bloem in plaats van zelfrijzend bakmeel. Het rijsmiddel bevat namelijk veel natrium, en is niet persé nodig om lekkere cakejes te krijgen. Voor los bakpoeder geldt hetzelfde, en ook dat voegde ik dus niet toe. Alle 65 stuks werden opgegeten, lijkt me bewijs genoeg :-)
Door de vulling duurt het bakken wat langer dan van 'gewone' cakejes. Het resultaat is een heerlijk friszoet cakeje, dat door de appel lekker smeuïg is.

Aanvulling september 2015:
Suikervrij is dit cakeje beslist niet. Sinds ik koolhydraatbeperkt ben gaan eten eet ik zulke cakejes alleen nog bij hoge uitzondering...

Ingrediënten voor 10 stuks:
voor de vulling:
1 goudrenet
citroensap
1½ tl donkere basterdsuiker
20 gram rozijnen
1½ tl speculaaskruiden

voor het beslag:
125 gram kristalsuiker
125 gram ongezouten roomboter
125 gram bloem
2 eieren
25 ml melk
½ zakje vanillesuiker

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 160 °C. Doe papieren vormpjes in een muffinvorm. Je kunt met deze hoeveelheid beslag ongeveer 9-10 cakejes maken.

Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn (en de boter dus zacht). Meng met een mixer met gardes in een grote kom de kristalsuiker door de boter  tot het een smeuïg mengsel is. Voeg een ei toe en mix tot het beslag weer glad is. Doe dit nogmaals.

Voeg nu beetje voor beetje de bloem toe en blijf ondertussen doormixen. Mix als laatste de vanillesuiker en de melk erdoor.

Schil de appel en snijd deze in kleine blokjes. Doe er, als de eerste blokjes in een bakje zitten, direct wat citroensap over. Voeg de overige blokjes appel toe en nog wat citroensap.
Roer de (eventueel afgespoelde) rozijnen, basterdsuiker en speculaaskruiden door de appelblokjes.

Schep een lepel beslag in het vormpje. Leg hierop nu een schep van de vulling. Nu gaat er opnieuw een lepel beslag op, zodat de appelblokjes onder het beslag 'verstopt' zijn. Maak de vormpjes niet te vol.
Als alle vormpjes gevuld zijn kan de muffinvorm in de oven. Bak de cakejes in ± 35 min goudbruin en gaar.

4 opmerkingen:

  1. ClubsPeter Vondellaan 11016 november 2012 om 13:33

    Het is jammer dat je er niet bij kon zijn.
    Wat betreft de Cupcakejes, het was absoluut niet te proeven dat het natriumarme waren...ze waren heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de complimenten en fijn dat ze in de smaak vielen! Volgend jaar hoop ik er wél bij te zijn :-)

      Verwijderen
  2. Zeg,ik geniet zo van je blogs en heb je een Award gegeven! Kijk even op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rian,
      Fijn dat je van mijn blog geniet, dat is altijd leuk om te horen!
      Ik hoop dat je het niet heel erg vindt dat ik de award niet doorgeef. Ik vind de vragen en antwoorden niet zo passen op mijn blog tussen alle recepten. Ik ben er wel erg blij mee, want het is toch een teken dat je blog wordt gewaardeerd.
      Liefs,
      Martine

      Verwijderen