14 december 2012

Meergranen-Breekbrood

Een breekbrood is helemaal van deze tijd.
Het zelf bakken van zo'n brood is gelukkig helemaal niet zo moeilijk, zeker niet als je vaker brood bakt! Het staat feestelijk op tafel bij bijvoorbeeld de soep of Kerstbrunch.
Ik gebruik meergranenmeel, omdat ik geen fan ben van witbrood. Het moutpoeder zorgt ervoor dat de broodjes zo donker zijn geworden. Wanneer je dit niet hebt kun je het ook prima weglaten.
Op de foto zie je een breekbrood van 15 broodjes. Van het overige deeg heb ik broodstengels gemaakt, klik hier voor het recept en bereidingswijze.


Ingrediënten:
250 gram meergranenmeel
Na eerste rijs en vormen
250 gram bloem
30 gram ongezouten roomboter
320 ml lauwwarme melk
6 gram droge gist
8 gram zout
extra boter om te bestrijken
10 gram moutpoeder
2  vitamine-C tabletten

Bereiding:
Het eerste deel van de bereiding is eigenlijk hetzelfde als bij de gewone bolletjes en hier gebruik ik dus weer de manier van Levine, mijn grote broodbakvoorbeeld :-)

Na tweede rijs
Werkwijze deeg kneden in een broodbakmachine: doe alle ingrediënten voor het deeg in de bak van de bbm en kneed in 10 – 15 minuten (bijvoorbeeld op de pizzastand) tot een soepel deeg dat van de wand van de bak loslaat. Volg verder het recept hieronder vanaf de 1e rijs. Of gebruik de deegstand van de bbm (= inclusief 1e rijs), volg dan het recept hieronder vanaf het vormen. Bij gebruik van de deegstand koude melk gebruiken.

Werkwijze deeg met de hand kneden: doe alle ingrediënten voor het deeg in een kom. Roer met een pollepel door elkaar tot alle bloem/meel bevochtigd is. Stort het deeg op een werkplek en kneed het met de hand in ± 20 minuten tot een soepel deeg. Voeg geen extra bloem  toe, het deeg wordt tijdens het kneden minder plakkerig Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken: neem een bolletje van het deeg af en trek dat al ronddraaiend uit tot een vliesje. Scheurt het deeg snel dan is het deeg nog niet goed gekneed.
Breekbrood afgebakken
en gelakt met boter

1e rijs: Vorm het deeg tot een bal en doe het over in een licht met olie ingevette kom, 1x keren zodat alle kanten met wat olie  bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg op kamertemperatuur in ± 1 uur tot dubbel volume rijzen.

Vormen: Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek. Druk de lucht eruit en verdeel het deeg met een deegsteker in 20 gelijke stukjes en maak er bolletjes van. Laat afgedekt ± 10 minuten liggen.

Bolletjes: Bol de stukjes deeg nogmaals op en leg ongeveer 1,5-2 cm centimeter uit elkaar op bijvoorbeeld een pizzaplaat of bodem van een springvorm. Vorm mooie cirkels die tegen elkaar aan kunnen rijzen. Dek af met ingevet plastic folie.

2e rijs: Laat de bolletjes afgedekt op kamertemperatuur in 45-60 minuten tot bijna dubbel volume rijzen. Het deeg is genoeg gerezen als je er met je vinger op drukt en het deeg veert langzaam terug.
Verwarm tijdens de 2e rijs de oven voor op 220 °C.

Bakken: Bak de broodjes in ongeveer 12-15 minuten gaar en bruin. Bestrijk ze direct na het bakken met wat roomboter.

15 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit Martine! Leuk hè, dat brood bakken. Ik bak sinds de workshop bij Levine alles zelf. Jij ook?
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Caroline, dat geldt voor mij ook! Sinds de workshop heb ik geen enkel zoutloos brood meer gekocht! Ik ga deze zomer nog een keer voor de fijne kneepjes, heb er veel plezier in en de resultaten zijn écht lekker, wat voor zoutarm brood best bijzonder is. Dit breekbrood is zeker een aanrader, ook met 'gewoon' zout :-)

      Verwijderen
  2. Geweldig, dank je!
    Ik koop altijd speciaal breekbrood, wel zo gezond en natriumarm, maar reuze duur!
    Nu zelf maar even aan de slag...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee. we bakken vaak zelf ons brood. Dit ga ik zeker binnenkort ook maken op deze wijze.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zijn moutmeel en ongezouten roomboter gewoon bij de supermarkt (Jumbo) verkrijgbaar ? En mag (indien je niet een zoutarm/zoutvrij dieet volgt) gewone roomboter ook ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Fedde,
      Het moutpoeder (moutmeel was een typefoutje van mij) is niet bij de supermarkt te koop, daarvoor moet je bij een speciale bakwinkel zijn. Je kunt het echter prima weglaten, het brood wordt dan alleen wat minder donker.
      Het gewone recept (dus niet natriumarm) zou 9 gram zout bevatten, maar wel ongezouten boter. Ongezouten roomboter is wél in iedere supermarkt te koop! Je kunt natuurlijk ook 8 gram zout nemen en gezouten boter, dan ben je er ook :-) Veel bakplezier!

      Verwijderen
    2. Bedankt ! Ik ga morgen even shoppen.

      Verwijderen
    3. Welk merk/type vitamine C gebruik jij overigens ?

      Verwijderen
    4. Ik gebruik die ouderwetse gele tabletjes van Roter! Uit die gele potten :-)

      Verwijderen
  5. Ga ik daar achteraan ! Dankje :)

    (shoppen is er nog niet van gekomen :P )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ongezouten roomboter was geen probleem, vitamine C pillen van Roter was geen probleem, maar meergranenmeel ... ? Ik heb nu maar pannekoekmeel meegenomen, in het meergranen broodmeel zat n.l. gist.

    Vanavond bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Fedde,
    Het pannenkoekenmeel zou ik niet gebruiken hoor! Je kunt dan beter 500 gram gewone bloem gebruiken, je krijgt dan witte bolletjes! In pannenkoekmeel zitten ook andere dingen, wat het niet geschikt maakt voor brood.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor de tip ! Maar ... volgens de ingrediëntenlijst zit er tarwebloem, boekweitmeel, maïsmeel, havermeel en zout in. Dat valt toch wel mee ? Of sloopt het zout de gist meteen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe het uitpakt... Ik zou het zelf nooit gedaan hebben, maar wie weet gaat het geweldig. Het zout maakt niet zoveel uit, dat doe je er anders toch zelf ook bij... Ik ben benieuwd!

      Verwijderen
  9. Ik ga op safe spelen en ga bloem gebruiken :)

    BeantwoordenVerwijderen