25 januari 2013

Extra grof meergranenbrood - BBM

Na mijn broodbakworkshop bij Levine, afgelopen zomer, heb ik eigenlijk geen enkel brood meer gebakken in mijn broodbakmachine. Ik kneedde het deeg wel altijd daarin, maar vormen deed ik met de hand en afbakken in de oven. Nu het de afgelopen tijd minder goed met me ging merkte ik dat het brood bakken er een beetje bij in begon te schieten... Ik besloot dus toch maar weer eens een brood helemaal in de BBM te bereiden.
Dit resulteerde in een van de beste broden die ooit uit mijn machine is gekomen, dus ik wil mijn recept graag met jullie delen!

Wanneer je trouwens brood in een broodbakmachine bakt, is het van groot belang dat je goed meel gebruikt. De 'gewone' witte en volkorenbloem van de supermarkt zijn hiervoor kwalitatief veel minder goed dan écht meel van bijvoorbeeld Soezie of Soubry. Ook bij veel molens kun je gewoon zakken meel kopen voor een hele goede prijs. Kijk bij jou in de omgeving wat er te koop is!

Ingrediënten:
200 gram extra grof meergranenmeel Soezie
300 gram bloem voor witbrood van Soubry
25 gram zonnebloemolie
4 gram gedroogde gist
8 gram zout
310 ml water

Bereiding:
Doe alle ingrediënten in de goede volgorde in je BBM. Wanneer de bloem onderin het bakblik moet, doe hier dan de gist nog onder. Het zout kun je dan óp de meel strooien. Op deze manier zullen zout en gist elkaar nooit raken, ook niet als je de timer instelt!

Stel de BBM in op een normaal programma voor witbrood, met medium kleur korst. In mijn panasonic duurt dit 4 uur.

2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Beste Hendrik,
      Dit brood bevat 6 gram losalt, wat betekent dat er 6 x 133 mg natrium in zit. Dit is 800 mg natrium. In een gewoon brood zou 9 gram gewoon zout zitten, dat is dus 9 x 400 mg = 3600 mg natrium. Het brood bevat dus ruim 75% minder natrium dan een gewoon brood.
      Ik hoop dat je mijn rekenmethode kunt volgen, zo niet dan hoor ik dat graag!

      Groetjes van Martine

      Verwijderen