28 januari 2013

Pastasaus zonder pakjes en zakjes

In de supermarkt vind je eindeloos veel verschillende mixen voor pastasaus. Toch blijf ik nog altijd het meest gecharmeerd van een 'gewone' tomatensaus. Natuurlijk gebruik ik hiervoor geen zakjes mix (veel te zout en allerlei toevoegingen die ik niet wil), maar maak ik deze zelf.
Dit keer gebruikte ik alleen champignons en uien als toevoeging, maar naar wens kun je natuurlijk ook allerlei andere soorten groenten (klein gesneden) toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan paprika, courgette, prei of wortel.
Ik maak een grote hoeveelheid en vries diverse porties pastasaus in. Later kun je die ontdooien, even wat pasta erbij koken, en klaar!

Ingrediënten voor 4 personen:

450 gram rundergehakt
1 fles tomatenpuree
200 gram champignons in kleine stukjes
2 teentjes knoflook gesnipperd
1 grote ui gesnipperd
versgemalen peper
2 gedroogde (of verse) rode pepers gesnipperd
1 tl gedroogde lavas
2 tl Italiaanse kruiden
1 el paprikapoeder
1 el roomboter
3 el kookroom
1 tl zout

Bereiding:

Verhit een braadpan en maak de boter warm. Bak het gehakt bruin terwijl je het goed losroert. Voeg daarna de knoflook, zout en ui toe en bak even mee. Doe daarna de champignons erbij en bak tot ze geslonken zijn.
Voeg nu de lavas, Italiaanse kruiden, paprikapoeder en gedroogde rode peper toe. Schep even om en blus alles af met de tomatenpuree. Breng aan de kook en roer de suiker erdoor. Laat de saus nu nog een half uur koken en indikken. Doe als laatste de room door de saus en zet dan het vuur uit.

Tip: Pas de hoeveelheid peper naar smaak aan. Zelf houd ik van een pittige smaak, zeker in een saus waarin weinig tot geen zout wordt gebruikt. Pas hiermee op als er kinderen mee-eten.

9 opmerkingen:

  1. Hallo Martine,
    Je recept lijkt mij erg lekker.
    Alleen vraag ik mij af, hoeveel inhoud heeft een fles tomatenpuree ?
    Ik ken alleen blikjes tomatenpuree.
    groeten Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karin,
      De flessen hebben doorgaans een inhoud van 750 ml. Zelf gebruik ik vaak die van La Bio Idea (zie ook http://dekeukenvanmartine.blogspot.nl/2012/09/lasagne.html). Deze zijn te koop bij sommige supermarkten en in natuurwinkels. Ook de Xenos heeft soms flessen tomatenpuree zonder toegevoegd zout.
      Wanneer je geen fles kunt kopen kun je ook blikjes van bijv. del monte gebruiken en het verdunnen met water. Ik zou dan minimaal 2 grote blikjes nemen en 500 ml water toevoegen. Afhankelijk van smaak en dikte kun je dan óf meer puree, of meer water toevoegen!

      Verwijderen
  2. Dat is wel haalbaar voor mij, denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik ook nooit zakjes, alleen maar 100% tomatensaus en dan zelf ingredienten toeveogen. Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Martine,
    Ik ben al heel lang op zoek naar (gedroogde) lavas; waar koop jij dat?
    Groetjes, Mariah.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn lavas koop ik bij Eko-plaza, de bio-supermarkt hier in Harderwijk. De lavas is van het merk Pyramide.
      Eventueel kun je het ook online kopen, bijvoorbeeld bij kruidenwinkel.nl

      Verwijderen
    2. Bedankt Martine. Groetjes, Mariah.

      Verwijderen
  5. Kijk, dat is nou iets voor mij ;) Mag geen pakjes en zakjes. Lijkt me erg lekkere pasta! Martine, heb je een tip voor een vervanger van uien? (prei mag ik ook niet..)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hans,
      Bosui/Lenteui zal dan ook afvallen neem ik aan. Paprika of kleine blokjes wortel lijken me ook een prima vervanging. Kook de saus dan wel lang genoeg om de wortel gaar te krijgen, en voeg deze toe ná de tomatenpuree.
      Paprika kun je met de champignons eerst lekker meebakken. Een teentje knoflook extra geeft ook meer smaak!

      Verwijderen