21 mei 2013

Lemon curd

Onlangs plaatste ik een recept van snelle scones. Op de eerste lading scones die ik bakte smeerde ik lemon c
urd uit een potje dat ik ooit in een delicatessenzaak kocht. Niets mis mee.
Maar ja, als ik zo'n potje zie dan vraag ik mezelf toch af of ik dat zélf niet kan maken! En ja hoor, dat kon ik! Zonder veel moeite zelfs had ik in no time 2 grote potten lemon curd.
Mams ook blij :-)

Ingrediënten
110 gram ongezouten roomboter
3 eieren maat M
225 gram suiker
3 biologische citroenen

Bereiding:
Was de citroenen en droog ze goed af. Haal met een zesteur of een fijne rasp de schil van de citroen. Snijd ze doormidden en pers ze uit. Zeef het sap zodat er geen pitjes in zitten!
Zorg voor goed gesteriliseerde potten.

Doe de boter in een magnetronbestendige kan en smelt op de hoogste stand in de magnetron totdat ze helemaal gesmolten is.
Klop in een andere kom met de mixer de eieren, suiker en citroensap en citroenrasp goed door en voeg daarna toe aan de gesmolten boter. Mix nog heel even door.
Zet het mengsel nu terug in de magnetron en verwarm 1 minuut op de hoogste stand. Roer door. Herhaal dit totdat de lemon curd de gewenste dikte krijgt. Let op, als het gaat koken kan het overkoken! (Ik spreek uit ervaring :-)
De lemon curd moet aan de lepel blijven hangen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld custard.

Schenk de lemon curd in de potten, doe de deksel erop en draai ze om.
Bewaar ze in de koelkast. Je kunt het eventueel ook invriezen!

Een schep lemon curd is een schep suiker... Neem er dus weinig van en alleen bij uitzondering!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen