08 mei 2013

Tip 20: Wat kook je als je erg moe bent? Tips!

Een tijdje geleden stelde ik op mijn blog de vraag: "Wat eet je als je te moe bent om te koken?"
Leuk om te zien hoeveel reacties deze vraag opleverde, zowel op de blog zelf als op twitter en facebook. Blijkbaar komt dit probleem bij lotgenoten ook regelmatig voor. Voor gezonde mensen betekent moe zijn wellicht niet dat ze niet meer kunnen koken, maar voor mensen met hartproblemen (of iets anders natuurlijk) kan dit echt een issue zijn...

Aan de hand van alle reacties die ik heb gekregen, heb ik onderstaande lijst met tips gemaakt.

1. Snelle recepten
Op de pagina met mijn vraag zijn door diverse lezers lekkere recepten geplaatst. Lees ze eens door en wellicht zit er voor jou iets bij?

2. Voorgesneden groenten/aardappels
Dit bespaart je tijd achter je aanrecht, wat weer scheelt in je energiegebruik. Kies voor 'snel vlees' als kipfilet of tartaar. Of natuurlijk een visfiletje!

3. Gebruik een braadzak
Alle ingrediënten gaan rauw in de braadzak en de oven doet het werk.

4. Maaltijd uit de diepvries
Maak wanneer je je wél fit voelt eens een dubbele hoeveelheid pastasaus. Je kunt deze dan invriezen en op een later moment ontdooien. Pasta erbij koken en klaar!
Je kunt het zelfs mét pasta invriezen.

5. Werkzaamheden verdelen
Eigenlijk is deze tip op alle dagen goed bruikbaar. Verdeel datgene wat je aan voorbereiding voor het eten moet doen over de dag. Schil bijvoorbeeld 's morgens na de koffie de aardappels en maak de groenten schoon na de lunch. Of zet 's morgens het vlees vast in de marinade.
Aan een kant gewoon logisch nadenken, aan de andere kant soms té simpel om te bedenken

6. Patat van de frietboer 
Tsja, wanneer je je gewoon aan een natriumarm dieet wilt houden, is een frietje vaak de enige optie in take-away. Als je het niet te vaak doet, moet het best een keertje kunnen. Vinden jullie ook niet?
(Aanvulling september 2015: Sinds ik koolhydraatbeperkt ben gaan eten zal ik nooit meer kiezen voor een kale portie patat... Ik weet nu namelijk dat ik daarna heel snel weer honger krijg!)

7. Brood met iets lekkers erop...
Dit kan natuurlijk altijd en is voor velen een prima alternatief! Zelf ben ik niet zo'n geweldige brood-eter dus ik mis dan erg m'n warme maaltijd. Maar goed, een keertje als het écht niet anders kan? Vooruit dan maar :-) Lang leve de gebakken eieren en komkommer...

Meer tips vind je hier.

2 opmerkingen:

  1. Ik ga weer eens proberen of het lukt het Gokken.
    Jij hebt mij eerder erg geholpen maar door fysieke ellende haak ik steeds af. Super jouw Blog (en
    Pinterest)en ook de Tips en vooral deze, wat kook je als je moe bent daar zal ik veel kijken.
    Alleen klopt het dat bij: Meer tips vind je hier je niet kunt aan klikken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel veel succes Janny. Jezelf voorbereiden is wel het halve werk inderdaad!
      Alleen het woordje 'hier' was klikbaar, nu de hele zin. Bedankt!

      Verwijderen