18 juni 2013

Tip 21: lepelweegschaal

Wanneer je zelf je brood bakt, moet je voor ieder brood kleine hoeveelheden (gist, zout, suiker) afwegen. Zelfs met een digitale keukenweegschaal die per gram weegt, is exact afmeten vrijwel onmogelijk. Voor brood komen deze hoeveelheden heel precies, en 6 gram is dan soms bijna 7.
Een tijd geleden zag ik op de website van Levine een artikeltje over de digitale lepelweegschaal. Ik bestelde hem direct, want dát leek me een ideaal ding. En inderdaad, ik ben er superblij mee en gebruik hem altijd als ik brood maak. Ik kan de ingrediënten nu op de 10e gram nauwkeurig afwegen, en ben er altijd zeker van dat ik de juiste hoeveelheid heb gebruikt.
Overigens is het ook voor sommige gerechten handig om precies de juiste (kleine) hoeveelheden te weten. Zeker als je zuinig moet zijn met zout, kan een halve gram behoorlijk verschil maken!

Koop hier bijvoorbeeld je lepelweegschaal.

Meer tips

2 opmerkingen:

  1. Ik gebruik hem ook nog altijd als ik brood bak. Onmisbaar :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had vroeger van die maat lepeltjes van Tupperware, gebruikte ze niet en heb ze daarom weggedaan.

    Nu ik weleens brood bak, grijp ik mis en ik vroeg me af waar ik zoiets kon kopen. Goede tip! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen