25 oktober 2013

Grip op Koolhydraten... Wat betekent dat voor mij?

Al voor de zomervakantie zei de diëtiste me eens dat ik wellicht wat minder fruit zou moeten eten als ik nog een paar kilo wilde afvallen. Hoewel ik natuurlijk wel weet dat er (fruit)suiker zou zitten in fruit, dacht ik dat veel fruit eten toch echt heel gezond was.
Zij vertelde me toen wat meer over de werking van fruit en de werking van koolhydraten in mijn lichaam. We spraken af dat ik na de zomervakantie een tijdje minder koolhydraten zou gaan eten, om te kijken wat dit met mijn lichaam zou doen...
Half september werd ik door een vriendin (ook hartpatiënt) geattendeerd op de website van Yvonne Lemmers. In overleg met de diëtiste besloot ik dit 'dieet' te gaan volgen.
Het resultaat was schokkend.
Al na enkele dagen begon ik ontzettend veel vocht te verliezen. Dit verbaasde me zeer, omdat ik veel plastabletten gebruik en volgens de artsen weinig vocht bij me had. De praktijk bewees anders. Al na ruim een week slikte ik minder plaspillen, en zelfs mijn laxeermiddelen hoef ik niet meer te gebruiken. Ook heeft de koolhydraatbeperkte voeding invloed op mijn INR. Ik slik meer medicatie om mijn bloed dun te houden. Normaliter is het natuurlijk gunstig als je bloed van zichzelf goed stolt!

Het blijkt dat ik in de afgelopen 10 jaar steeds meer suiker ben gaan gebruiken. Het zout is langzaam vervangen door suiker lijkt het wel. 'Als er maar geen zout in zit' is blijkbaar voor mij absoluut niet voldoende om gezond te blijven. Ik eet nu zelfs meer zout, maar houd minder vocht vast. Ongelooflijk!
Ik ga dus voorlopig verder met de leefwijze van Grip op Koolhydraten. Natuurlijk let ik nog altijd sterk op mijn zoutgebruik. Wat voor mij 'zouter' is, is voor velen nog zoutarm :-)
Maar ik ben er erg blij mee. Daarnaast heeft Grip op Koolhydraten mij nog iets ongelooflijks gebracht: Ik heb geen honger meer!
Aangezien ik mijn halve leven bezig ben geweest met afvallen, heb ik in die periode ook altijd honger gehad. Nu val ik af maar heb ik geen honger. Ongekend.

Wellicht is Grip op Koolhydraten ook iets voor jou, en misschien wel helemaal niet. Ik wil met bovenstaand stukje niemand motiveren om de aardappels te laten staan en meer zout te gebruiken.
Zoek uit wat bij jouw lichaam past. Overleg met je arts én je diëtiste en durf eens outside the box te denken.
Zowel mijn huisarts als cardioloog waren niet direct enthousiast voor deze manier van eten. Totdat ze de resultaten zagen. Inmiddels adviseren ze het zelf aan hun patiënten!

Zoetstoffen en light-producten zijn in ieder geval definitief uit mijn keuken verdwenen. Ik eet pure voeding en voel me daar goed bij. Ik ben benieuwd of jullie de verandering in mijn recepten gaan opmerken!

2 opmerkingen:

  1. Hallo Martine, ik ben weer eens door je blog aan het wandelen en wat geef je toch veel goede tips aan mensen met gezondheidsproblemen...Ongezellige maaltijden tover jij om in heerlijk klinkende gerechten, die er ook nog eens heel smakelijk uitzien, aan je foto's te zien!
    Bij deze blogpost stopte ik even, want wat een bijzonder nieuws, dat dit dieet zo wonderlijk goed voor je werkt! Super...
    Alle goeds en groetjes aan je hubbie! Alie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Alie!

    Het is zeker wonderlijk, zo goed als die nieuwe manier van eten voor mij werkt. Ik ben nu al ruim 8 weken bezig, en ben ruim 7 kilo afgevallen.
    Op dit moment wil ik even niet verder afvallen, anders gaat het gewoon te hard. Een ongekend verschil met mijn manier van eten vroeger. Wellicht ga je het ook wel terugzien in mijn recepten op mijn blog.
    Groetjes van ons uit Harderwijk!

    BeantwoordenVerwijderen