29 september 2015

Goud van oud: Ei van Columbus salade

Bij veel groentewinkels worden tegenwoordig kant- en klare salades verkocht. Een van die salades is de 'Ei van Columbus salade'. Een heerlijke frisse salade met ei en komkommer.
Hoewel het soms best makkelijk is om een gekochte salade te eten, maak ik hem natuurlijk liever zelf!

Ingrediënten voor 2 personen:
3 eieren
200 gram komkommer
1 rode ui
1 appel


40 gram mayonaise
100 gram Griekse yoghurt
1-2 tl azijn
1 el water
4 el gesnipperde verse bieslook
witte peper

Bereiding:
Kook de eieren ongeveer 6-8 minuten zodat het eigeel niet meer vloeibaar is. Laat ze afkoelen.
Maak daarna de dressing van de salade. Meng hiervoor de mayonaise, yoghurt, azijn en bieslook. Maak op smaak met wat peper. Voeg het water alleen toe als je de dressing te dik vindt.
Snijd de komkommer in de lengte door en verwijder met een theelepeltje de zaadjes. Snijd het vruchtvlees in stukjes. Maak mooie dunne, halve ringen van de ui. Snijd de appel in kwarten, verwijder het klokhuis en snijd de kwarten nu in blokjes.
Schep nu de groenten en de appel door de dressing.
Pel de eieren en halveer ze. Snijd nu iedere helft nog in 3 partjes.
Schep de salade op de borden en verdeel het ei erover.

Tip:
Wanneer je de salade op een toastje wilt serveren, snijd alle ingrediënten dan in zeer kleine stukjes. De eieren kunnen dan gewoon in stukjes door de salade.

10 opmerkingen:

  1. Klinkt goed ga ik opslaan. Dank je wel voor het delen.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het heerlijke recept mijn vriendin en ik vinden hem heerlijk kleine aanpassing aan het recept gedaan een halve ui in plaats van een hele (kwestie van wat je lekker vind denk ik) en een dag van te voren maken dan is ie nog lekkerder maar verder top recept !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te horen dat het recept in de smaak valt. Wanneer je gewone ui gebruikt is een halve inderdaad ruim voldoende. Rode uien zijn vaak wat kleiner en minder sterk van smaak, dus dan gebruik ik een hele.
      En alles wat de dag van te voren is gemaakt is meestal lekkerder dan vers ;-)

      Verwijderen
  3. Hoi Martine, heb weer leuke recepten gezien maar heb even een vraagje, voor hoeveel personen is deze salade en de krabbetjes, kijk ik er nou gewoon overheen of staat het er niet bij. Alvast bedankt.
    Groetjes Lenie Janssen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Lenie,
    Je kijkt er niet overheen hoor! Ik vind het altijd erg lastig om het aantal personen aan te geven, omdat niet iedereen evenveel eet. Als ik deze salade als lunch maak eten we er met 2 personen van. Wanneer je alles veel fijner snijdt voor op een toastje, kan je het natuurlijk met meer mensen delen ;)
    Zelf kijk ik meestal naar de hoeveelheid eieren/vlees om de hoeveelheid te bepalen. In het geval van de krabbetjes komt dat echter weer niet uit, omdat er heel veel bot bij zit. Die 750 gram heb ik samen met mijn man opgesnoept namelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Martine,

    Bedankt voor je lekkere recepten. Ik sla er graag een paar op met mijn Pinterest.

    Dank je voor het delen.

    Groetjes, Angelika (ketolose)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Martine,
    Geweldige recepten heb je hier verzameld en uitgedacht!
    Ik heb de azijn weggelaten en er een "zure" mayo doorgedaan.
    Zo kreeg de dressing een prima dikte en hoefde ik geen water en azijn toe te voegen.

    Gr Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Saskia van der Wal3 oktober 2015 om 22:56

    GOK-groen staat er in de tags, maar met appel en rode ui is de toch oranje?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt helemaal gelijk Saskia, ik heb het direct aangepast. Bedankt voor je oplettendheid!

    BeantwoordenVerwijderen