21 december 2013

Gehaktballetjes met verse kruiden

Onlangs waren bij de Lidl de verse kruiden in de aanbieding, en thuis had ik ook nog wat verse kruiden. Ik besloot om kruidengehaktballetjes te maken.
Aangezien ik de laatste tijd zo min mogelijk witmeel probeer te eten, heb ik het paneermeel/beschuit vervangen door tarwezemelen. Gezonder en je proeft het verschil niet.

Ingrediƫnten:
500 gram half om half gehakt
5-6 el verse kruiden naar keuze
10 gram tarwezemelen
1 groot ei
1 el ketchup
¼ tl tabasco
¼ tl nootmuskaat
¼ tl paprikapoeder pikant
peper
2 el olijfolie

Bereiding:
Breek het ei. Doe de zemelen, verse kruiden, ketchup, tabasco en specerijen erbij. Roer even door tot een papje. Voeg nu het gehakt toe en en kneed kort door. Rol er balletjes van ter grootte van een pingpongbal.
Verhit de olie in een koekenpan en braad de balletjes in ongeveer 8 minuten rondom bruin en gaar.
Ze zijn zowel koud als warm lekker!

Tip: Experimenteer met de kruiden die jij in huis hebt!



2 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit en klinkt erg lekker. Ik gebruik ook wel eens havermout in 't gehakt. Dat maakt een lekkere stevige bal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wilde je nog bedankten voor de tip van tarwezemelen ipv paneermeel. Ik heb het altijd al in huis omdat ik het voor mijzelf 's ochtends door de yoghurt doe. Maar inmiddels pas ik het ook telkens toe op gehaktballen, gaat perfect, en inderdaad gewoon gezonder! Wat extra vezels kan geen kwaad.

    BeantwoordenVerwijderen