02 juni 2014

Kooktermen - Mise en place

MISE EN PLACE betekent eigenlijk heel eenvoudig 'alles op zijn plaats'.
Je kunt je voorstellen dat er in een groot restaurant al veel gebeuren moet voordat het eten daadwerkelijk op het vuur staat. Denk aan het maken van beslag, het snijden van groenten, bouillon trekken enz...
Ook voor de amateur-kok is een goede mise en place heel belangrijk. Zorg dat je alle ingrediënten - zo nodig afgewogen - klaar hebt liggen en dat je tijdens het koken niet voor onverwachte verrassingen komt te staan.
Als er in het recept staat 'Braadt het vlees snel aan en voeg dan 6 gesnipperde teentjes knoflook toe', dan is het het praktisch om deze eerst te snipperen en dan het vlees aan te braden.
Vooruitdenken, dat is het hele eieren eten bij koken!

Zorg jij voor een goede mise en place of ben jij een chaoot in de keuken?

2 opmerkingen:

  1. Grappige term, ik wist het niet.

    Ik zit er een beetje tussenin. Een uitje e.d. snipper ik van tevoren en het meeste zet ik klaar (of ik weet dat ik er snel bij kan).

    Maar ik weeg niet alles af in bakjes. Ik haal het gewoon uit de voorraadbus, een gesnipperd uitje schuif ik zo vanaf de snijplank in de pan. Anders dan moet al ik die bakjes ook weer afwassen ;)

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sluit me beetje aan bij anita. Ik zet alles in volgorde klaar in orginele verpakking en weeg niet alles af. Ik kook vaak Aziatisch en dat vergt veel mise en place. Wat gesneden moet doe ik vooraf tenzij ik een stoofpot maak en er niet wat ingrediënten op het laatst in moeten. Als ik soms een nieuw recept om te bakken gebruik houd ik mijn weegschaal bij de hand voor de zekerheid zet m steeds op nul bij elk product en zie dan wat eruit gaat. Scheelt bakjes want ik heb geen afwasmachine....

    BeantwoordenVerwijderen