07 juli 2014

Kooktermen - Konfijten

Het is de eerste maandag van de maand, tijd voor een kookterm!

Onlangs werd mij de vraag gesteld: "Wat betekent konfijten eigenlijk?"
Hoewel er in mijn hoofd direct verschillende suiker-alarmbellen begonnen te rinkelen, twijfelde ik toch even over het antwoord. Na wat zoekwerk op het internet werd mijn vermoeden bevestigd. Konfijten kan op twee manieren!

De eerste manier van konfijten is het conserveren van vlees door het te laten garen op zeer lage temperatuur in olie of vet.
De andere manier is het conserveren van groenten en fruit door deze te doordringen met suiker.

Iedereen kent wel de gekonfijte vruchtjes die soms op een banketletter zitten. Ik vind ze vreselijk vies :) Maar er zijn gelukkig veel meer lekkere mogelijkheden!
Welk fruit of vlees heb jij wel eens gekonfijt gegeten?

1 opmerking: