Eten in Schotland

Chantal ging afgelopen zomer op vakantie naar Schotland en deelt haar ervaringen...

Een fantastisch land met woeste kusten, prachtige valleien en pitoreske dorpjes vol met trotse ambachtslieden.
Zij hebben hun kennis en passie verheven tot prachtige producten. Handgemaakte kazen zoals cheddar en lanark blauwaderkaas, chutneys en pickels, slagers met hun haggis en overheerlijke pies, bakkers met scones en havermout crackers.

Echt op elke hoek van de bewoonde wereld vind je super lekker hartverwarmend eten, zelfgemaakt in kleine pubs of huiskamerrestaurantjes vol liefde en je wordt er echt helemaal blij van!!

Ze gebruiken veel producten die lokaal verbouwd zijn en trots als de Schotten zijn, houden ze van hun geschiedenis en tradities en dat zie je in hun simpele maar smakelijke, voedende gerechten terug.
Bijvoorbeeld in een warme pie, een dampende kom soep of heerlijk gerookte en geglaceerde zalm.
De mensen zijn erg aardig en inventief met wat ze ter beschikking hebben. Ze bereiden het eten met liefde en nemen er echt de tijd voor.

Er is zóveel te proeven en te beleven in Schotland dat ik vrees dat de drie weken die ik er doorbracht, niet voldoende zijn om dit grote land met zijn lange (culinaire) geschiedenis echt te kennen, maar ik heb prachtige kijkjes gehad in de keuken en de kok wilde in de meeste gevallen een recept delen. Omdat zij zo genereus zijn kan ik het weer allemaal met jullie delen. De komende tijd zullen er een aantal Schotse gerechten op het blog staan en ook een paar die ik zelf uitgedokterd heb. Ik hoop dat jullie er van genieten op een mooie of niet zo mooie herfstdag, even tijd voor jezelf of elkaar en bijtanken met een verwarmende maaltijd.

Chantal

Reacties