22 december 2014

Alcoholvrije warme glögg

Dit jaar geen recepten meer van Martine, maar nog wel een van Chantal!
Noorwegen is een prachtig land vol ruige natuur. Grote afstanden tot dorpen en dus ook de supermarkt is daar de normaalste zaak van de wereld. De Noren die afgelegen wonen,
doen dan ook niet vaak boodschappen en maken veel gebruik van houdbare producten.

Het is er vaak koud en een drankje lusten ze wel. Maar zelf borrel ik niet zo veel en gelukkig zag ik bij de slijterij een fles alcoholvrije glogg. De eigenaar vertelde me dat dit een traditionele drank is voor de koude dagen Zij rekenen daar een frisse en grijze dag in juli eigenlijk niet toe, begreep ik.
De opgewarmde inhoud van de fles smaakte ons bijzonder goed. Helaas staat het hier niet in de supermarkt, maar dit pure drankje kun je zelf eenvoudig en snel maken. Ik werd er heerlijk warm van. Misschien iets voor jou na een winterse wandeling of gewoon wanneer je even warm wilt worden. Verwen jezelf dan met dit bijzondere drankje!

Ingrediënten voor twee personen:
350 ml (biologische) appelsap
200 ml water
2 gedroogde pruimen in plakjes gesneden
2 kleine laurierbladeren
½  steranijs
1 à 2 el citroensap

Bereiding:
Doe alle ingrediënten - behalve het citroensap - in een pannetje en breng de appelsap tegen de kook. Draai het vuur laag en laat het sap met de kruiden en de pruimen 20 minuten trekken voor een diepe smaak. Draai het vuur uit, roer het citroensap door de glögg. Verwijder de kruiden en de pruimen. Serveer de glögg warm in een beker of dubbelwandig glas en geniet.

Goede feestdagen gewenst,
Chantal

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen