16 december 2014

Tip 30: Vis ontdooien

Deze tip komt uit de keuken van Chantal

Verse vis is niet bepaald goedkoop en kun je niet lang bewaren. Aangezien ik meestal maar eens per week boodschappen doe, moet ik vis dan ook snel na aankoop opeten. Daar heb ik niet altijd zin in en daarom koop ik goedkopere diepvriesvis zoals pangasius en zalm. De benodigde hoeveelheid vis ontdooi ik dan op een later tijdstip.
Vroeger had ik dan wel eens te natte vis, ondanks dat ik hem goed droog depte.
Maar daar heb ik een oplossing voor gevonden. Bij toeval stond namelijk mijn zeef op het aanrecht en ging er een lichtje bij mij branden. Nu gaat het ontdooien heel gemakkelijk en is het eindresultaat een stuk beter.

Dep de vis voor gebruik droog.
Werkwijze:
Ongeveer 5 uur voordat je de vis wilt bereiden, laat je deze ontdooien. Dit doe je door hem in een zeef te leggen, die je boven een pan of kom plaatst. Al het overtollige vocht loopt op deze manier weg.
Dep de vis als hij ontdooid is kort droog en maak hem op smaak met peper, zout of kruiden naar keuze. Ik heb gemerkt dat de smaken nu ook beter worden opgenomen.
Je kunt de vis met de zeef ook 's morgens in de koelkast zetten om te ontdooien. Laat de vis dan nog een half uur op kamertemperatuur komen voor je hem bakt.

Smakelijk eten!

1 opmerking:

  1. Pangasius is niet aan te raden. Komt uit Aziatische kwekerijen en staat bol van de antibiotica. Daardoor kan de vis bacteriën bevatten die resistent zijn, zoals ons fijne ziekenhuisbacterie MRSA.

    BeantwoordenVerwijderen