12 januari 2015

Griekse salade

Zijn jullie ook zo dol op salades? Ik wel! Sinds ik minder brood ben gaan eten, eet ik veel vaker een salade als lunch. Vroeger was een salade voor mij een bijgerecht, maar nu kan ik op een salade makkelijk de hele middag teren.
De feta, dressing en olijven zorgen voor voldoende vetten/eiwitten.
Natuurlijk is deze salade ook leuk als bijgerecht naast bijvoorbeeld moussaka.
De hoeveelheden zijn voldoende voor een lunch voor 2 personen, of een bijgerecht voor 4 personen.

Ingrediƫnten:
2 tomaten
½ komkommer
1 rode ui
25 kalamata olijven
3 el olijfolie
1 el azijn
1 tl gedroogde oregano
100 gram feta
peper/zout

Bereiding:
Snijd de tomaten doormidden en daarna in smalle parten. Snijd de komkommer in de lengte doormidden en maak niet al te dunne plakken.
Halveer de ui en snijdt beide helften in dunne ringen.
Maak een dressing van de olie, azijn, peper, zout en oregano.
Schep de gesneden groenten door elkaar en meng de dressing erdoor. Schep het geheel in een schaal of op een mooi bord. Verdeel de (uitgelekte) olijven erover.
Snijd de feta in blokjes, stukken of verkruimel het boven de salade.

Eet smakelijk (kali orexi)

2 opmerkingen:

  1. Ja, heerlijk, heerlijk, heerlijK! Ik hou erg van salades. Dank je wel, het plaatje alleen al doet me watertanden :)

    BeantwoordenVerwijderen