24 februari 2015

Quiche Loraine koolhydraatarm

Van alleen de naam Quiche Lorraine ga ik al jaren watertanden... Heerlijk! Jarenlang behoorde deze hartige taart voor mij tot de verboden vruchten. Spek, ham en kaas bevatten redelijk veel zout en dat mocht ik niet... Heel af en toe bakte ik er een bij een verjaardag en dan nam ik zelf een heel klein stukje...
Overigens 'hoort' er in een originele quiche Lorraine alleen maar spek en kaas. Een uitje erin kan nog wel, maar alle groenten die ik nog toevoeg horen er niet in. Toch vind ik dat een must. Het mag lekker zijn, maar een beetje gezond vind ik een vereiste!
Wanneer ik deze quiche als lunch neem, eet ik er nog een frisse groene salade bij.

In het onderstaande recept ontbreekt het traditionele 'korstdeeg'. Daardoor wordt dit dus een koolhydraatarme variant. Of ik het dan nog wel Quiche Lorraine mag noemen weet ik eigenlijk niet. Heerlijke hartige taart dan maar?



Ingrediënten voor 24 hapjes of een maaltijd voor 4 personen:
1 ui
1 grote prei (±175 gram gesneden)
250 gram champignons
125 gram spekblokjes
125 gram hamblokjes
150 gram geraspte oude kaas
4 eieren
150 gram slagroom
peper en zout

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180 °C.

Snipper de ui. Maak de prei schoon en snijd hem in dunne halve ringen. Veeg het vuil van de champignons en snijd ze in kleine blokjes.
Bak in een hapjespan op middelhoog vuur de spekjes uit. Voeg de ui toe en fruit deze even mee. Doe vervolgens ook de gesneden prei en champignons erbij. Bak alles totdat de groenten gaar zijn en er geen overtollig vocht meer is. Roer nu de hamblokjes door het mengsel.Voeg peper en zout naar smaak toe. (Wees voorzichtig met zout, de ingrediënten zijn namelijk al zout.)
Schep het mengsel nu in een (ingevette) ovenschaal.

Breek in een kom de eieren en klop ze, samen met de slagroom tot een luchtig mengsel. Roer 50 gram kaas door het eimengsel en verdeel het over de schaal. Draai de schaal voorzichtig een beetje rond zodat het ei overal tussen kan lopen. Verdeel nu de rest van de kaas over de quiche.

Bak de quiche in 40 minuten bruin en gaar en laat hem iets afkoelen voordat je hem uit de vorm verwijdert.

Tip: Deze quiche kan zowel koud als warm geserveerd worden!

29 opmerkingen:

  1. Ohh, wat ziet dit er lekker uit. Die ga ik zeker deze week maken. Bedankt weer voor dit super lekkere recept Martine!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij vinden hem ook erg lekker! Als hapje bij een feestje is het ook een succes. Ben benieuwd wat je ervan vindt!

      Verwijderen
    2. Ohh net gemaakt en deze quiche is echt gruwelijk lekker😊

      Verwijderen
  2. Super lekker,ga het binnenkort uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heerlijk uit. Ik ga hem maken zonder ham en spek, maar met gerookte zalm en spinazie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt ook heerlijk hoor! Eet smakelijk alvast...

      Verwijderen
  4. Vanavond gemaakt en smaakte heerlijk! Ideaal 'basisrecept' om mee te kunnen varieren! Een blijvertje bij ons thuis! Groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen dat hij in de smaak viel Annette! Je kunt er inderdaad eindeloos mee variëren...

      Verwijderen
  5. In het kader van het varieren heb ik m vanavond gemaakt met chorizo ipv spekjes/hamblokjes en courgette als extra groente. Was wederom heerlijk. Wat overblijft gaat mee naar werk morgen als lunch! Ik kijk uit naar je andere kha recepten! Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt ook niet verkeerd zeg!
      Vandaag is er weer een kh-arm recept geplaatst!

      Verwijderen
  6. Gisteravond deze quiche gemaakt, met een lekkere frisse salade erbij. We hebben er van gesmuld! Met z'n drieën van gegeten dus nog een lekker stukje in de koelkast voor ergens als lunch dit weekend. Recept uitgeprint en in de recepten map gedaan, is een blijvertje! Ga lekker door, Martine met lekkere recepten verzinnen en plaatsen.
    Groet,
    Andrea (GOK forum)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te horen dat hij heeft gesmaakt Andrea! En leuk dat jet het hier even laat weten :-)

      Verwijderen
  7. Via GOK op deze website terecht gekomen, maar wat een heerlijk recept! Simpel en makkelijk, maar dit smaakt absoluut naar meer! Ik kijk uit naar je andere KH-arme recepten. Bedankt voor het meegenieten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de complimenten en leuk dat je een bericht achterlaat!

      Verwijderen
    2. hallo Martine. wat een leuk recept. ik run een kantine voor 20 personen en dit recept is hiervoor ideaal. ik heb welk een vraag; hoe groot mag de ovenschaal zijn (van glas neem ik aan) of kan het ook in een bakblik?
      ik hoor graag van je.

      Verwijderen
    3. Zelf bak ik de quiche meestal in een siliconen-ovenschaal. Ik zie geen reden waarom het niet in een bakblik zou kunnen hoor. Het eruit halen van de quiche is hooguit wat lastiger, maar als je hem vast in stukken snijdt zal dat ook wel lukken.
      Ik ben benieuwd of hij in de smaak valt!

      Verwijderen
  8. Reacties
    1. Hoi Kejomi,
      Eigenlijk tel ik helemaal geen koolhydraten! Ik heb lijsten met producten die in een koolhydraatarme maaltijd passen, en daar staan alle ingrediënten van dit gerecht in.
      Onlangs schreef ik ook een stukje waarom ik niet weeg en tel...
      http://dekeukenvanmartine.blogspot.nl/2015/04/pas-op-je-tellen.html

      Verwijderen
  9. Ben van plan om deze te maken met de kerstbrunch bij mij thuis :D Wil hem dan in een ster-vorm doen..... Hopelijk gaat dat passen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Martine,
    Eerst wil ik je heel hartelijk bedanken voor dit heerlijke recept. Heb hem nu 2x gemaakt en is gewoonweg super lekker. Ik snijd hem in 4 en dan eet ik en m'n man elk 1/4 als avondmaaltijd. Van de overschot neemt hij 1 stuk mee naar het werk (hij is nachtwerker) en 1 stuk is voor mij voor de lunch de dag nadien.
    Wij zijn net begonnen om te eten volgens het Atkins princiepe, koolhydraat arm dus. Heb dat nog eens gedaan en mijn systeem heeft dit gewoon nodig. Niet alleen om af te vallen maar ook om me vitaal en goed te voelen. Alleen vorige keer deed ik het met HCC produkten via een afslank center en ik wil het nu zelf doen met dagdagelijkse kost. Maar dat is niet gemakkelijk, ik weet vaak niet wat eten en/of klaarmaken omdat ik een heel druk werkschema heb en gewone ingrediënten wil gebruken. Dus ik was super blij met dit recept dank je wel.
    Zo mogen er nog recepten zijn voor mij.
    Hartelijke groeten, Veerle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Veerle,
      Wat leuk om te horen dat de quiche zo goed in de smaak valt. Veel succes met jullie koolhydraatarme leefstijl!
      Zelf eet ik nu ruim 2 jaar volgens het principe van Grip op Koolhydraten en dat bevalt mij uitstekend. Nooit meer terug naar koolhydraatrijk!

      Verwijderen
  11. Ik heb pas een variant gemaakt met broccolie en geitenkaas erg lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Martine,
    Dit is een groen recept toch?

    Groetjes Maartje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is het Maartje! Onder de recepten bij de trefwoorden kun je zien of het groen of oranje is ;-)

      Verwijderen
  13. Voor onze koolhydraatarme kerstbrunch deze quiche gemaakt. Hij was erg lekker, onze complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gruwelijk nog wel :-D Leuk om te horen dat hij zo in de smaak is gevallen!

      Verwijderen
  14. Heb nooit 150 gr slagroom gehaald wel in milliliters. Wel onduidelijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je gelijk in hoor! Maar mililiters afwegen in een klein maatkannetje vind ik nooit erg precies, daarom weeg ik alles. Maar 150 milliliter zal in het geval van slagroom redelijk kloppen met 150 gram!

      Verwijderen