10 maart 2015

Goud van oud: Pilaf

Een nieuwe rubriek op mijn blog: Goud van oud!

'Oude' recepten uit de begintijd van mijn blog die in een nieuw jasje worden gestoken en waar nieuwe foto's bij gemaakt zijn.
Ingrediënten die passen bij een gezonde leefstijl die niet alleen op zout is gericht.
Gebruik van verse ingrediënten en minder producten waar veel suiker, chemische zoetstoffen of schadelijke E-nummers in zitten. Echt eten dus!

Het eerste recept uit de serie goud van oud is Pilaf. Dit gerecht maakte mijn moeder vroeger al regelmatig toen mijn zus en ik nog jong waren. Destijds aten we het met perziken op siroop, natriumarme ketjap (toen al!) en witte rijst. Mijn huidige pilaf is inmiddels een beetje veranderd, maar een heel stukje gezonder geworden!

Ingrediënten voor 4 personen:
500 gram hamlappen in blokjes van 1,5 cm
1 grote ui, gesnipperd
1 fles passata di pomodoro
1 groot blik perziken op eigen sap
± 75 ml ketjap manis
½ tl gemalen rode peper
5 cm verse gember, geschild en geraspt
Arrowroot
2 tenen knoflook, gesnipperd
40 gram roomboter
Peper en zout naar smaak

Bereidingswijze:
Kruid het vlees met peper en zout en bak het in een braadpan rondom bruin in de boter. Doe er daarna de gesnipperde ui, de knoflook en geraspte gember en de rode peper bij en fruit dit even mee.
Voeg het sap van de perziken, de gezeefde tomaten en de ketjap toe aan het vleesmengsel. Breng alles aan de kook en laat dit ongeveer 1½ uur zachtjes pruttelen tot het vlees goed gaar is. Roer regelmatig door.
Snijd de perziken in blokjes en voeg toe aan de saus. Laat het geheel nog even zachtjes koken zodat de perzik goed warm kan worden. Bind de saus zo nodig met arrowroot. Serveer met zilvervliesrijst en een frisse salade.

Tip: Dit gerecht is ook erg lekker met kipfilet in plaats van varkensvlees. Een half uur pruttelen is dan voldoende.

10 opmerkingen:

  1. Vijfentwintig jaar geleden (toen onze oudste geboren is) maakte de kraamverpleegster pilaf met gehaktballetjes. Daarna heb ik het nooit meer gegeten.
    Deze versie heb ik opgeslagen en ga ik zeker een keer maken. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Jannie! Ben erg benieuwd wat je ervan vindt. Eet smakelijk alvast :-)

      Verwijderen
  2. Wat een heerlijk recept weer, deze sla ik op voor mijn menu volgende week. Ik ga jouw advies volgen en een echt weekmenu in elkaar knutselen. Dank je wel!
    Groetjes van ConnyB

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,

    heb deze gemaakt...super!!
    De kinderen hebben er van gesmuld....

    Groet Berlinda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja net gemaakt,alleen zonder arrowroot,wel een rode paprika en huismade chilisaus toegevoegd
    Heerlijk dank je
    mvg:hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt enorm lekker!
    Gr. Linda

    BeantwoordenVerwijderen