04 mei 2015

Kooktermen - Pakjes en zakjes

De kookterm pakjes en zakjes  heeft in de wereld van gezonde voeding een negatieve klank gekregen. Koken zónder pakjes en zakjes is ín. En terecht! Een aantal jaren geleden kwam het boek 'Koken zonder pakjes en zakjes' van Karin Luiten op de markt, en sindsdien is dit steeds meer een begrip geworden.

Vandaag is mijn vraag: Wat versta jij onder koken zonder pakjes en zakjes? Wat valt er voor jou allemaal onder pakjes en zakjes?


Deze vraag stel ik naar aanleiding van een reactie van een van de lezers, die zich afvroeg of Smaakmakkers niet valt onder pakjes en zakjes. Een goede vraag, want ik pretendeer zonder te koken!
Toch heb ik daar geen moment bij stilgestaan. Ik zie het als een kruidenolie, een smaakmaker en niet als een voorbewerkt product. Hoe gaan jullie hier mee om? Maken jullie alle gerechten met verse producten? Gebruiken jullie bijvoorbeeld (biologische) bouillonblokjes, sojasaus of Original Spices van Jonnie Boer?
Eerlijk gezegd ben ik best wel benieuwd hoe de lezers van mijn blog hierover denken. Het helpt mij weer om mijn recepten zo nodig aan te passen!

Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie achterlaat!



9 opmerkingen:

  1. Ha Martine,
    Goede vraag! Ik kook ook het liefste zonder pakjes/zakjes, maar voor nasi gebruik ik wel een kruidenmix (we eten het haast nooit, hoor :-D)
    En bouillonblokjes gebruik ik veelvuldig.
    Maar nu je het zegt: ik denk dus wel dat ik zonder zakjes/pakjes kook, maar dat blijkt dus tegen te vallen, hihi. Je zet me zeker aan het denken!
    Ik ben benieuwd naar andere reacties, en hoe jij ermee omgaat.
    Groeten, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bouillonblokjes koop ik bij de Ekoplaza of ik gebruik een pot bouillonpasta die ik bij de Sligro koop, deze zijn zonder E621. Voor mij een belangrijk punt!
      Nasi eet ik eigenlijk bijna nooit meer, omdat daar in verhouding heel veel koolhydraten inzitten. Bloemkoolnasi maak ik wel weer, en die kruid ik dan zelf!

      Verwijderen
  2. Hoi Martine,

    Inmiddels probeer ik zoveel mogelijk puur te koken, wat niet altijd lukt hoor.
    Door o.a. de boeken van Karin en door Williene haar boeken en blog (www.smakelijck.nl ) lukt het toch aardig goed. Sinds kort kom ik ook regelmatig op jouw blog en daar doe ik dan weer nieuwe ideetjes op. Ik kook van groente's bijna alles vers, kruiden gebruik ik vaak uit een kruidenpotje, kruidenmixen ben ik kritisch in en ik maak ook vaak zelf een kruidenmix. Als ik bouillon nodig heb of soja of ketjap dan gebruik ik het vaak uit de biologische winkel daar zitten vaak geen/ zo min mogelijk E-nummers in en suiker. Ik maak zelf de nasi (vanaf de basis) de pastasaus, soepjes. Het enige twee dingen die ik uit pakjes maak zijn: een pizza (van Honig compleet pakket die is echt hier groot favoriet) en wraps en dan alleen de wraps het beleg /inhoud maak ik weer zelf. Maar wraps maken vind ik een beetje tijdrovend voor mijn gevoel en vaak gebruik ik het als snelle maaltijd.

    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wraps maak ik inderdaad ook nooit zelf, maar ik wil dat nog wel eens proberen. De biologische winkel heeft inderdaad producten met minder toevoegingen, voor mij ook echt een pré.
      Maar ja, zeker als er weinig tijd is (of mijn conditie slecht) dan is de verleiding er soms om voor 'makkelijk' te gaan. Toch krijg ik er bijna altijd last van en dan heb ik weer spijt!
      Leuk om te horen dat je geïnspireerd wordt door mijn blog Gea!

      Verwijderen
    2. Als ik dan de afgelopen dagen wat nadenk over je vraag van pakjes en zakjes dan moet ik tot mijn schroom bekennen dat ik toch nog wel wat meer producten uit pakjes/zakjes/ tubes gebruik. Helaas mayonaise, door de heren hier tot nu toe afgekeurd als ik het zelf maak. Chilisaus, ook iets dat hier aanwezig moet zijn, gelukkig niet al te vaak wordt gebruikt. Toch blijf ik voorzichtig en steeds kleine beetjes aanpassen en steeds meer puur proberen te eten. Gewoon volhouden dus. Groetjes Gea

      Verwijderen
  3. Hoi Martine,
    bouillonblokjes (liefst koosjere) zijn hier toch wel favoriet in huis. Maar verder komen er eigenlijk geen pakjes in huis.

    Love As always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed bezig Mario! Ik roep dus wel zonder pakjes en zakjes te koken, maar in de praktijk valt dat soms nog tegen. Ik maak soms wel uitzonderingen voor pakjes en zakjes zonder schadelijke toevoegingen. Soms gemakzucht, soms noodzaak. Liever een 'verantwoord pakje' dan een afhaalmaaltijd!

      Verwijderen
  4. Hoi Martine,

    Dit is wel een goede vraag, wat is een pakje/zakje en wat is puur.
    Vers is natuurlijk het meest puur, als het dan ook nog biologisch is, is het Top.
    Door onwetendheid en misleidende etiketten kun je al gauw op een dwaalspoor geraken. Slimme fabrikanten weten precies hoeveel ze van iets mogen gebruiken zonder het op het etiket te hoeven vermelden. Het heet dan een technische hulpstof.
    Weet je bijvoorbeeld hoe het kan dat de haring in zuur (potje) zo mooi blank is.....hij wordt gebleekt !, net zoals haar, met waterstofperoxide.
    Waarom... een gele haring in een potje ziet er niet lekker uit

    (Biologische) Bouillonblokjes bijvoorbeeld bevatten tegenwoordig gistextract en geen E621, prima zou je zeggen, totdat je weet dat gistextract een natuurlijk verkregen E621 is wat geen E621 hoeft te worden genoemd.
    Veel pakjes en sausjes ( ook biologisch) bevatten bindmiddelen, verdikkingsmiddelen, stabilisators etc...,

    Smaakmakkers zit dan wel in een flacon, maar bevat van al deze ongredienten helemaal niets ! . Daarom ook altijd even schudden voor gebruik denk ik
    Het flaconnetje is naar eigen ervaring puur gebruiksgemak,

    Mijn Boodschap : Let op gistextract ! , dat is E621 met een mooie naam !
    De grote fabrikanten maken er heel slim goede sier mee,
    En die haring... lekker eten hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker is ook belangrijk. Naast 6 grote potten met groene kruiden (oregano, basilicum etc) heb ik net 28 kruidenpotjes geteld in mijn keuken. Van gedroogde groene kruiden tot en met geelwortel en laos. Kruidenmixen koop ik niet, op een enkele uitzondering na. Iemand wees me op de kipkruiden van de AH en die zijn zonder E621.
    Aan de andere kant, de smaakmakers zitten bij mij vooral in een potje: mayo, ketchup, knoflookmayo en truffelmayo. Aangezien ik van de ketchup maar een beetje gebruik op mijn bord, vind ik dat acceptabel. Ik zoek dan wel in de winkel naar de meeste echte ingrediënten (tomaat) en de minste toevoegingen.

    BeantwoordenVerwijderen