19 mei 2015

Witloftaart met drie soorten kaas

Sommige recepten ontstaan bij toeval. Dit recept is er zo eentje. Ik ging op pad om bloemkool en ham te kopen, maar die waren er beide niet. Gelukkig ben ik in zo'n geval flexibel en bedenk ik ter plekke een alternatief. Dit 'alternatief' bleek echter zo lekker dat deze taart vaker op het menu komt. Manlief en ik hebben gevochten om het laatste stukje. Pure verwennerij voor de liefhebber van kaas!

Ingrediƫnten:
350 - 400 gram witlof (2 grote of 3 kleine stronken)
100 gram roomkaas (bijvoorbeeld Monchou)
75 gram geraspte belegen kaas

75 gram blauwschimmelkaas
50 gram slagroom
2 eieren
peper en zout
1 tl olijfolie (om in te vetten)

Bereiding:
Verwarm de oven op 180°C. Verwijder de buitenste (lelijke) bladeren van de witlof en snijd het onderste stukje eraf. Snijd de witlof in de lengte door en maak nu in de breedte dunne reepjes van de halve stronken. Verdeel de gesneden witlof over een ingevette ovenschaal.
Breek de eieren boven een grote kom en mix deze met de roomkaas en slagroom op een lage stand tot een glad geheel. Schep de geraspte kaas erdoor en breng op smaak met peper en zout. De kaas bevat al zout, dus veel zout is niet nodig.
Verdeel het mengsel over de witlof. Brokkel nu blauwe kaas in stukjes en verdeel deze over de schaal. Bak nu de witloftaart in ongeveer 35-40 minuten gaar en bruin.

Deze taart kan ook goed van te voren worden gemaakt. Bak de taart in dat geval 25 minuten en warm hem later in een hete oven in 20 minuten weer op!

Tip: Laat de taart 5-10 minuten rusten voordat je hem aansnijdt. De kaas is iets gestold waardoor je mooiere punten kunt snijden.

10 opmerkingen:

  1. Er hoeft niet iets van puree o.I. d.bij? Ziet er lekker uit

    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan natuurlijk prima Willy, maar dan is het recept niet meer koolhydraatarm. Het smaakt vast heerlijk met aardappelpuree!

      Verwijderen
  2. 't Ziet er ook heel goed en lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Was lekker zus! Ik ga hem volgende week zelf maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Bewaar je dan ook een stukje voor mij? ;-)

      Verwijderen
    2. Haha, zie nu je reactie pas. Er is nog een heel klein stukje over maar dat mag Anne proeven ;)

      Verwijderen
  4. mmmm wat was ie lekker en mijn man al smakelijk mee. ik zat allen te denken ik heb hem als diner gemaakt mis ik dan wat als je t in 4 delen verdeeld? heb nog wat fruit opgepeuzeld

    ik ben gek op je recepten ook via gok forum zie ik je terug....staat dit allemaal in je boek?
    groetjes Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicolette!
      Wanneer ik deze taart als diner maak eten manlief en ik hem samen op. Mijn man eet er dan zelfs nog aardappeltjes bij, want hij heeft zijn koolhydraten hard nodig.
      Wanneer je alleen de taart eet met fruit dan 'mis' je de overige koolhydraten. Maar dat kan af en toe helemaal geen kwaad als je nog af wilt vallen. Een lekkere manier om een dagje te compenseren als je wat teveel koolhydraten hebt gehad ;-)

      Nee, de recepten van mijn boek vind je niet op mijn blog terug. In het boek heb ik het hoofdstuk 'koolhydraatarm' verzorgd. De overige recepten zijn niet allemaal koolhydraatarm, maar wel vrij van tarwe, van koemelk, van geraffineerde suiker en van ongezonde E-nummers. Past dus prima binnen GOK!

      Verwijderen