Gastblog - Glutenvrije appel-blauwe bessen crumble met een banaan-amandelsausje…

Ook deze week een gastblog, vandaag van Nancy Elizabeth.

De weg naar gezondheid is niet altijd even makkelijk (als je te kampen hebt met me/cvs, de ziekte van Hashimoto en bijnieruitputting) maar dat is niet wie Nancy is!
Omdat ze haar passie voor gezond eten en een gezonde levensstijl graag met iedereen wil delen is ze een blog begonnen, met als doel andere mensen in soortgelijke situaties te helpen.



Nancy schrijft:
Sinds kort ben ik lid van de Facebookgroep: Dutch Oats, erg leuke groep en voor mij behoorlijk nieuw. Tot nu toe had ik nog niet veel met havervlokken gemaakt. Toegegeven: had ze wel in de kast staan, de glutenvrije variant uiteraard, en ik heb er een keer een heerlijke appel-peren crumble mee gemaakt, wat overigens een groot succes was, maar daar bleef het wel zo’n beetje bij. Nu ik in deze groep zit merk ik dat je met ‘oats’ eigenlijk oneindig veel kan variëren. Leuke uitdaging dus! Maar omdat ik vandaag (en eigenlijk elke dag wel) enorme trek had in blauwe bessen heb ik een appel-blauwe bessen crumble gemaakt, met een heerlijk sausje erbij. Wel even omgebouwd naar een gezonde variant, want ik kan me de sausjes van vroeger nog heel goed herinneren… Bol van de suiker, en op basis van koemelk en slagroom. Heerlijk natuurlijk, maar dat past niet meer in mijn huidige eetpatroon.

Wat ik me ook nog heel goed kan herinneren is die warm-koud beleving, geweldig vond ik dat! Een warme crumble met een koude saus erover heen. Van de zomer ben ik aan het  experimenteren geweest met het maken van roomijs. En ik kan je vertellen dat ik een waanzinnig recept in elkaar geflanst heb die hier in erg goede smaak is gevallen…. een amandelroomijs, met als ingrediënt: overrijpe bananen. En opeens viel het kwartje… zo kan ik natuurlijk ook die saus maken. Yes!! Banaan/kokos/amandelextract… even blenderen, in de koelkast zetten (of van mij part even in de vriezer – natuurlijk niet te lang, het moet niet bevriezen maar wel heerlijk koud zijn). Dus dit is het geworden:

Appel-blauwe bessen crumble met een banaan-amandelsausje

Wat heb je nodig? (Ik heb twee bakjes van 14 cm rond gebruikt, maar je kunt natuurlijk ook 4 kleinere bakjes gebruiken)

2 flinke appels
ongeveer 150 gram blauwe bessen
Sap van een halve citroen
60 gram amandelmeel
3 el glutenvrije havervlokken
1 el quinoavlokken (als je deze niet in huis hebt gebruik dan een extra el havervlokken)
Handje gehakte rauwe ongezouten noten (ik heb deze keer pecannoten gebruikt, maar rauwe pistachenoten zijn ook heel erg lekker in dit recept)
2,5 el biologische grasroomboter op kamertemperatuur
Snufje Keltische zeezout
Snufje vanillepoeder
1 of 2 tl kaneelpoeder
2 el kokosbloemsuiker plus 1 el voor bij de appels
Voor de saus heb je nodig:

1 grote (of twee kleine) overrijpe bananen (hoe rijper, hoe zoeter ze zijn)
flinke scheut volvette kokosmelk, gaat op gevoel, je ziet vanzelf wanneer je een mooi sausje hebt (let op dat je een BPA (Bisphenol-A, zorgt o.a. voor hormonale problemen) vrij merk neemt, bijvoorbeeld Aroy-D in de groene pakjes, o.a. te koop bij de Toko)
Snufje vanillepoeder
Paar druppels amandelextract (als je dit niet in huis hebt kun je ook vanille-extract gebruiken)
Eventueel een dessertlepel kokosbloemsuiker, als de bananen niet zoet genoeg zijn
Hoe ga je te werk?

Als eerste begin je met het maken van het sausje.
Pak een keukenmachine en pureer de banaan.
Voeg een snufje vanillepoeder en de druppels amandelextract (naar smaak) toe.
Nu scheutje voor scheutje kokosmelk erbij, je merkt vanzelf wanneer het een mooi sausje wordt.
Schenk de saus in een bakje (of meerdere bakjes als je het per persoon wilt serveren) en zet het in de koelkast of vriezer.
Verwarm de oven voor op 170° C.
Ontdoe de appels van hun klokhuis, schil ze en snijd in kleine blokjes (even wat citroensap er overheen sprenkelen zodat de stukjes niet bruin worden).
Zet een pan op het vuur, voeg de stukjes appel, een el kokosbloemsuiker, een snufje vanillepoeder en een 1 of 2 tl kaneelpoeder toe, en voeg dan een klein bodempje water toe (niet te veel).
Laat de appels een beetje pruttelen op laag vuur. Ze moeten een beetje zachter worden, ze hoeven niet helemaal tot appelmoes gekookt worden.
Als de appels klaar zijn, haal van het vuur en zet apart.
Pak een schaal en voeg toe: amandelmeel, haver- en quinovlokken, handje gehakte noten, snufje Keltisch zeezout, snufje vanillepoeder, kaneelpoeder, 2 el kokosbloemsuiker en meng dit goed door elkaar.
Nu schep je de grasroomboter erbij en gaat met je handen net zo lang kneden (niet te hard) totdat je een kruimelig deeg krijgt.

Schep de appels in de bakjes, dan de blauwe bessen erbij. En het kruimeldeeg als laatste, druk een klein beetje aan (niet te hard!).
Zet de bakjes in het midden van de oven en laat voor ongeveer 25 á 30 minuten bakken.
Als de crumble klaar is serveren met de saus.
Ga er lekker voor zitten en geniet!!

Reacties