24 september 2015

Kaastaart

Hoewel ik de afgelopen twee jaar aanzienlijk minder zuivel ben gaan gebruiken, heb ik nog altijd een zwak voor kaas... Toen ik nog zoutarm at was 'gewone' kaas eigenlijk verboden. Sinds ik echter koolhydraatbewust ben gaan eten mag kaas gelukkig wel en geniet ik er dus (met mate) van. Heerlijk!

Ingrediënten voor 10-12 puntjes:
100 gram roomkaas
100 gram pittige geraspte kaas
100 gram amandelmeel
2 grote eieren

1 tl paprikapoeder
5 tomaatjes op olie
2 el olijfolie (van de tomaatjes)
1 tl bakpoeder
optioneel: 2 el eiwitpoeder

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180°C.
Meng de roomkaas, eieren, bakpoeder, olijfolie, eiwitpoeder en amandelmeel met een mixer goed door elkaar. Schep nu 80 gram geraspte kaas en het paprikapoeder door het mengsel en roer goed door. Snipper de tomaatjes en voeg deze ook toe. Schep het beslag in een ronde bakvorm en strooi de rest van de kaas erover. Bak de taart in 25-30 minuten goudbruin.
Serveer deze kaastaart met wat komkommer of salade.

Ben je na één puntje niet verzadigd? Neem er dan gerust nog één!
Een aantal minitaartjes maken is natuurlijk ook leuk...

Tip: Bewaar de taartpunten in de vriezer. Leg een avond van tevoren een puntje in de koelkast en je ontbijtje is klaar!

15 opmerkingen:

  1. Dank je wel Martine voor dit heerlijke recept!!!
    Het eerste recept met amandelmeel dat ik ook echt lekker vind.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan!
      Persoonlijk vind ik hartige baksels met amandelmeel lekkerder dan zoete baksels.

      Verwijderen
  2. Klinkt erg lekker , kan ik ipv roomkaas ook mascarpone gebruiken ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan! Wellicht dan de kaas iets meer zout geven, omdat roomkaas zouter is dan mascarpone!

      Verwijderen
  3. Ooohhh...wat was dit taartje heerlijk! Het hele gezin vond hem overigens lekker. Inmiddels heb ik hem nog een keer gemaakt met wat verse spinazie erdoor. Ook erg lekker! Dit is een blijvertje:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen Heidi. Goed idee, met spinazie. Ga ik ook eens proberen!

      Verwijderen
  4. Heerlijk Martine! Had geen tomaatjes op olie op voorraad maar heb de rest van het recept verder gevolgd en ik vind de smaak super!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen Gonnie! Zónder tomaatjes zal hij vast ook prima smaken :D

      Verwijderen
  5. Hallo even een vraag kan het ook met gewone bloem?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan wel, maar de taart is dan niet meer koolhydraatarm!

      Verwijderen
  6. Echt heel lekker. Samen met een plakje goed gevuld brood met kipfilet en 1/3 komkommer kom ik de ochtend goed door!
    Dank voor je overzichtelijke site. Fijn om te kunnen zien wat gok-groen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heerlijke kaastaart,gisteren gebakken nu als ontbijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, lekker is die hè? Ik wil hem zelf ook weer eens maken!

      Verwijderen