Gastblog: Genieten en gezonder worden


Vandaag deel ik met jullie graag een gastblog van Marian Bosma. Zij is schrijfster van de cursus Diabetesvrij leven. Deze cursus is ontstaan nadat Marian zelf 10 kilo is afgevallen door natuurlijker te gaan eten. Zij zag dat anderen die ook op die manier gingen eten gezondere bloedsuikerwaarden kregen. Sommigen zijn nu zelfs medicatievrij voor hun diabetes type 2. Haar tactiek is mensen te verleiden tot een andere leefstijl met leuke oefeningen en lekkere recepten.

Marian schrijft: 
Als ik de medische literatuur in duik om te zien hoe diabetes type 2 kan worden verminderd, dan kom ik al snel bij de vezels. Voeding rijk aan vezels is veel beter in staat om diabetes type 2 te voorkomen en zelfs te verminderen, dan voeding met minder vezels.

Dat klinkt veelbelovend. De truc is wel, dat je de meest smakelijke vezels moet zien te vinden. Want een pot vol tarwezemelen, daar word ik niet enthousiast van. Daarom ga ik jullie verleiden tot lekkere, vezelrijke gerechten.


De topper onder de vezels is de peulvrucht. Van bruine boon tot doperwtje, ze zijn gemiddeld 3x rijker aan vezels dan bruin brood. Dus leef je uit met erwtensoep, chili con carne of humus, bijvoorbeeld in de gevulde eieren. Je ziet aan de recepten dat je dat ook als lunch kunt gebruiken, je hoeft de peulvruchten niet te bewaren tot aan de warme maaltijd.

Een onverwachte tip komt uit de hoek van kruiden en specerijen, die zijn ook vezelrijk. Denk daarbij aan gedroogde peterselie, kaneel en paprikapoeder. Maak je eten op smaak met verse of gedroogde kruiden en je krijgt de vezels er gratis bij. Als ik even spiek bij Martine dan zie ik lekkere mengsels voor gehaktkruiden, gyroskruiden en nasikruiden.

Als laatste vezelrijke groep wil ik de kolen noemen en die groep is groter dan je denkt. In de winter eet je lekker boerenkool, spruitjes en rode kool met een appeltje, in de zomer koolrabi, rucola en raapstelen. Voldoende variatie en ruim keus in kleurtjes.

Als afsluiting nog een tip over genieten. In de praktijk zie ik mensen die genieten van het experimenteren in de keuken, sneller afvallen dan de mensen die kijken naar een lijstje wat ze wel/niet mogen eten. Bovendien blijkt het dat mensen die experimenteren met recepten, meer groenten en daarom meer vezels eten. Hoe mooi kan het leven zijn? Lekker genieten is lekker gezond worden!

Nieuwsgierig geworden? Bezoek dan de website van Diabetesvrij leven!

Reacties