26 januari 2016

HEKSENKAAS®

HEKSENKAAS® is een smeerbare roomkaasdip die bij heel veel dingen lekker is.
Het werd bedacht rond de tijd van Halloween, en daarom werd het zo genoemd.
In deze dip zitten helaas veel toevoegingen die ik die mijns inziens niet nodig zijn. Om de dip zelf te maken heb je helemaal niet veel ingrediënten nodig.
Het gebruik van verse kruiden maakt de dip aanzienlijk lekkerder dan gedroogde kruiden!

Later in de week volgen er nog meer roomkaas-dip-recepten!

Ingrediënten:

200 gram roomkaas naturel
40 gram mayonaise
50 gram Griekse yoghurt
handje verse peterselie (5 gram)
handje verse bieslook (5 gram)
30 gram prei
1/8 tl citroensap
peper en zout

Bereiding:

Snijd de prei en kruiden in grove stukken. Vermaal het samen met alle andere ingrediënten in een keukenmachine of met een staafmixer tot een gladde, romige substantie.

Tip: Deze dip smaakt heerlijk op een vezelcracker of op plakken komkommer.
Het schattige kommetje waarin ik het heb gedaan komt van Kitchen and more, een online kookwinkel. Ze hebben ook een groot assortiment prachtige koekenpannen.

Wordt de zelfgemaakte dip bij jou te dun? Mix dan de ingrediënten alleen met de roomkaas en roer de yoghurt en mayonaise er later met de hand door.

N.B. Alleen de originele roomkaasdip van De Zuivelhoeve mag HEKSENKAAS® worden genoemd. Alle andere varianten, ook die door heksen gemaakt, mogen alleen alternatieve namen krijgen.

21 opmerkingen:

  1. Ik vroeg me al af waar de naam vandaan kwam, beetje gekke naam als je de achtergrond niet kent. Klinkt wel erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die naam vond ik eerst ook raar Mariska. Wie weet verzin ik er een andere naam voor :-D

      Verwijderen
  2. Mijn dochter is er gék op maar ik had ook al gezien dat het wel een potje vol rommel is. Leuk dus dit recept, zal het haar van het weekend eens voorschotelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Laat je even weten wat je dochter ervan vond?

      Verwijderen
  3. Geweldig een recept van heksenkaas. Ik ben ook van het zelf maken (zoveel mogelijk), zakjes, pakjes en dergelijke heb ik al jaren uit de keuken gebannen.
    Leuke blog !!!
    Groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. lekker heksenkaas ga het ook proberen te maken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Marjolein, ik ben benieuwd wat je ervan vindt!

      Verwijderen
  5. Hij is echt heerlijk! Ga hem binnenkort weer eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Dankzij jou kom ik soms op goede ideeën zus...

      Verwijderen
  6. Ik heb het recept gevolgd, maar het is nogal vloeibaar geworden... In ieder geval niet smeerbaar. Jammer, want de smaak is prima!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      Wat jammer zeg! Had je wel dikke Griekse yoghurt gebruikt? Met magere yoghurt zal de heksenkaas inderdaad dunner worden! Ik had de roomkaas van de Aldi gebruikt, die is lekker dik!

      Verwijderen
    2. Ja, ik heb zeker wel Griekse yoghurt gebruikt. Ik denk dat het door het mixen met de staafmixer is gekomen. Nu heb ik er nog 100 gram roomkaas doorheen geroerd en is de substantie beter. Lekker is hij sowieso geworden 😉.

      Verwijderen
    3. Gelukkig is het zo opgelost. Eet smakelijk!

      Verwijderen
  7. Hoi hoi, ik ben nieuw hier. Ik zie hier allemaal geweldige dingen die ik zeker ook wil gaan maken!
    Nou zag ik de heksenkaas staan en vroeg me af hoe lang ik die in de koelkast kan bewaren als ik 'm zelf maak.
    Ik vind je site echt super!! Ga vooral zo door!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Welkom op mijn blog! Je kunt de heksenkaas zeker enkele dagen in de koelkast bewaren wanneer je verse ingrediënten hebt gebruikt hoor. Doe hem wel in een goed afgesloten bakje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk recept! Maar zoals het hier staat wordt het vloeibaar (ook lekker als je dat wil). Ook met de dikste yoghurt die ik kon vinden. Heb er meer prei, perselie en bieslook in gedaan en 100 gram van die dikke verse roomkaas (monchou). Toen ging het wel ergens op lijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer hoor, bij mij gebeurt dat nooit! Misschien helpt het om de ingrediënten alleen met de roomkaas te vermalen en de yoghurt en mayonaise er later met de hand door te roeren.
      Nu had je een grotere portie moet je maar denken ;-)

      Verwijderen
    2. Dat was een toptip! Nu weer gemaakt en dan was het goed. En inderdaad nu had ik een lekker grote portie, de feestgangers hebben alles opgesnoept :-)

      Verwijderen
    3. Oh wat gaaf! Die houden we erin dus :D
      Ik ga de tip ook nog onder het recept zetten!

      Verwijderen
  10. Lijkt me heerlijk ik ben verslaafd aan heksenkaas

    BeantwoordenVerwijderen