26 februari 2016

Hoe eet je meer groenten? 10 tips!

Kleurrijke groentenkraam in De Markthal in Rotterdam
Groenten zijn onmisbaar voor een gezond en actief lichaam. Ze bevatten vitaminen, mineralen en antioxidanten. Je lichaam heeft deze voedingstoffen nodig om goed te kunnen functioneren.
Toch slaan we het eten van groenten nog wel eens over en er zijn zelfs mensen die nauwelijks groenten eten.
De aanbevolen dosering in Nederland is 200 gram (bereide) groenten per dag. Dit is erg laag ingeschat. Voor kinderen is dit wellicht voldoende, maar voor volwassenen die de hele dag actief bezig zijn wordt tegenwoordig zelfs 400-500 gram aangeraden.

Ook voor je spijsvertering zijn groenten onmisbaar. Ze geven een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel trek krijgt na de maaltijd. Dit komt door de hoeveelheid voedingsvezels die groenten bevatten.
Ze verlagen de kans op ziektes als diabetes, hart- en vaatziekten en zelfs kanker. Ook krijg je, wanneer je voldoende groenten eet, minder snel obesitas of een hoge bloeddruk.

Er zijn ontzettend veel soorten groenten, in allerlei kleuren, vormen en maten. We eten er vaak maar een beperkt aantal van en dat is jammer. Méér variëren leidt ook al tot het eten van meer groenten. Serveer eens twee soorten groenten in plaats van één en je zult zien dat je automatisch meer groenten eet!

Hierbij geef ik je een aantal tips waarom je op een makkelijker manier méér groenten kunt eten:

1. Eet bij iedere maaltijd groenten. 
Bijvoorbeeld wat komkommer, snoeptomaatjes of radijsjes bij je ontbijt/lunch.



2. Maak soepen op basis van groenten en pureer deze met een staafmixer. 
Bijvoorbeeld bloemkoolsoep of broccolisoep

3. Vervang (een deel) aardappels in puree of stamppot door knolselderij. 
Boerenkoolstamppot met knolselderij erin is echt heerlijk!

4. Eet regelmatig een salade als of bij de lunch.
Denk aan de ei-van-columbus salade of bijvoorbeeld de salade van spitskool.

5. Maak eens chips van groenten.
Bijvoorbeeld bietenchips of boerenkoolchips.

6. Drink regelmatig groene smoothies en verwerk hierin zoveel mogelijk groenten

7. Maak puree van groenten in plaats van aardappels
Later deze week volgt er een heerlijk recept!

8. Verwerk groenten in een omelet
Op deze blog vind je hiervoor diverse recepten!

9. Eet bij peulvruchten óók groenten
Veel mensen eten peulvruchten met aardappels. Peulvruchten zijn koolhydraatrijk en behoren officieel niet tot de groenten. Combineer je doperwten of bruine bonen dus eens met gebakken prei of gegrilde courgette in plaats van met aardappels.
Bij een maaltijd van aardappels, doperwten en vlees eet je eigenlijk geen groenten!

10. Zorg dat er altijd groenten in huis zijn
Diepvriesgroenten of groenten uit een pot zijn lang houdbaar. Zorg dat je ze in huis hebt, dan grijp je nooit mis.

Dit blogbericht is onderdeel van de #bloghop februari 2016. Klik hier voor meer algemene informatie over deze #bloghop.

7 opmerkingen:

  1. ik moet me altijd inhouden om niet te veel groenten te eten,ik was gewoon van veel meer per dag te eten, ik leef low-carb dus is het nu een beetje opletten met die hoeveelheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou je te veel kunnen eten dan? Dat lijkt me toch niet?

      Verwijderen
    2. ik ben op mijn minum-gewicht, maar tel +- mijn khydr. inname, kwestie van niet terug te gaan jo-jo-en met sommige groenten kun je echt heel hoog in khydr gaan, vandaar dat ik wel iets meer oplet, maar 800 gr groenten per dag eet ik "zéker" nog :-)

      Verwijderen
    3. Wow, dat is inderdaad heel erg veel! Ik probeer dat pond te halen, en dat vergt soms best wat denkwerk.
      Kun je wat vertellen over hoe je menu er op een dag uitziet?

      Verwijderen


    4. ontbijt; zelfgemaakte shake of 2 eieren soms met spek,



      Ik eet heel de dag tussendoor komkommers, 1 of 2 wortels, radijsjes, kom soep of 2……
      S ‘middags een grote sla, soms met een tomaat, dressing, meestal gewoon met vis of kip
      S ’avonds vis/vlees met welke groenten dan ook, ik lust echt alles, maar echt wel 3 a 5 grote lepels, iets van fruit
      Alles wat hieronder staat komt bij mij op tafel, behalve de aardappelen, aardpeer, soms,
      Mijn grootouders waren boeren, en wat daar in de tuin stond, kwam op tafel en werd door iedereen gegeten, nee zeggen bestond thuis niet,

      http://www.velt.nu/velt-kalenders/groentekalender/overzicht-groentekalender

      Verwijderen
  2. Ik zou echt eens wat meer groenten op tafel moeten zetten, maar vind het lastig om te variëren omdat ik niet zo veel tijd en aandacht kan hebben voor het koken jammer genoeg. Leuk om te weten, dankjewel voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het jezelf realiseren is de eerste stap! Er zijn ook best veel groenten in potjes die je zo op tafel kunt zetten. Augurkjes, paprikasliertjes of geroosterde paprika's. Het kan een begin zijn!

      Verwijderen