23 februari 2016

Koolhydraatarme Flammkuchen

Af en toe gaan manlief en ik speciaal naar Duitsland om daar te shoppen. Niet voor meubels of voor kleding, maar voor levensmiddelen. De Kaufland in Meppen is voor mij net luilekkerland.
De laatste keer dat ik daar was nam ik voor mijn ouders een pak mix mee voor Flammkuchen. Zij zijn daar namelijk dol op! Toen ik deze Flammkuchen laatst voor hun maakte kon ik het natuurlijk niet laten om een stukje te proeven. En ze hadden gelijk, het was heerlijk!
Helaas moest ik het later toch bezuren: van de witte bloem kreeg ik buikpijn...

Afgelopen weekend dook ik dus de keuken in en maakte mijn eigen, koolhydraatarme Flammkuchen. Ook manlief vond hem heerlijk en hij komt hier dus vanaf nu regelmatig op tafel!

In de bodem gebruik ik colon clean, een mengsel van psyllium- en inulinevezels. Drink daarom voldoende bij deze Flammkuchen, zodat de vezels voldoende vocht krijgen.

Ingrediënten voor 4 punten:

Voor de bodem:
20 gram colon clean/psylliumvezels
10 gram eiwitpoeder
15 gram tarwezemelen
½ tl bakpoeder
25 gram olijfolie
1 ei
1 el water

Voor het beleg:
100 gram crème fraîche
35 gram Griekse yoghurt
40 gram geraspte oude kaas
60 gram gerookte spekjes
75 gram dunne uienringen
peper
zout


Bereiding:


Verwarm de oven voor op 220 °C

Maak eerst het deeg voor de bodem. Roer alle ingrediënten in een grote kom goed door elkaar. Schep het deeg vervolgens - verdeeld over een paar scheppen - op de bodem van een springvorm van 24 cm doorsnede. Strijk met een natte bolle kant van een lepel het deeg heel voorzichtig uit zodat de hele bodem bedekt is.
Dit is even een lastig karweitje, maar met geduld prima te doen.

Gebruik een springvorm van
24 cm doorsnede
Roer nu alle ingrediënten van het beleg door elkaar en breng het op smaak met peper en zout. Schep nu het beleg op de bodem en strijk het uit over de gehele bodem.

Bak de Flamkuchen nu 20 minuten op 220 °C en vervolgens nog 5 minuten op 200 °C. Haal hem uit de oven en laat even afkoelen.
Snijd nu vier punten en serveer ze warm. Afgekoeld is de Flamkuchen trouwens ook nog erg lekker!

Tip: Het beleg is ook lekker op een koolhydraatarme wrap. Bak de Flammkuchen dan 5 minuten korter. De bodem wordt dan overigens niet krokant.

11 opmerkingen:

  1. Hallo Martine vandaag de Flamkuchen gegeten ik moet zeggen hij was heerlijk,mijn man vond het ook heerlijk ,����Gr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen Diny! Altijd fijn als een ander een recept ook kan waarderen :-)

      Verwijderen
  2. Hallo Martine,
    Lijkt mij een heerlijk recept, maar waar haal ik eiwitpoeder?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eiwitpoeder is te koop bij bijvoorbeeld De Tuinen of G&W. Koop een neutrale variant, dus zonder zoetstoffen!
      Ik heb deze in gebruik:
      http://www.detuinen.nl/sportvoeding/eiwitpoeder-whey/detuinen-soja-proteine.html

      Verwijderen
  3. Hoi martine n je recept gebruik je tarwezemelen kan je die ook vervangen?? Zoja waardoor?? Groetjes Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De tarwezemelen geven een beetje body aan de bodem. Haverzemelen zou ook kunnen, en misschien zelfs amandelmeel. Dat wordt experimenteren!

      Verwijderen
  4. hoi Martine,
    voor de lunch 1 of 2 punten per persoon?
    groet Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als lunch lust ik best 2 punten, dus een halve flammkuchen... Maar als je er nog iets bij neemt is een kwart misschien ook genoeg.

      Verwijderen
  5. Hallo Martine kan ik de colon clean ook weglaten of vervangen voor iets anders Mvg karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat kan eigenlijk niet Karin, er blijft dan weinig over van de bodem. Juist de vezel in de colonclean geeft de bodem stevigheid. Bij de Kruidvat kun je een pot darmreiniger naturel kopen, dat is hetzelfde!

      Verwijderen
  6. Martine,
    Hij is heerlijk!!! Zelf vind ik het makkelijke om de bodem tussen twee laagjes bakpapier dun uit te rollen met een deegroller in plaats van in een bakvorm friemelen. Bovenste bakpapiertje eraf, en daarna besmeer ik de bodem met het beleg net zoals een pizza. Schuif hem zo in de oven. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen