22 juni 2016

Bloemkoolbrood

Wat is dat toch voor iets raars, dat ook mensen die geen brood meer eten, tóch graag iets willen eten dat op brood lijkt? Het doet me denken aan alle vleesvervangers die op vlees moeten lijken. Waarom zou je dat willen als je bewust geen vlees eet, vroeg ik me dan af.

En nu loop ik dus zelf tegen dit fenomeen aan. Ik eet eigenlijk helemaal geen brood meer sinds ik koolhydraatbeperkt ben gaan eten. Niet omdat ik daar op tegen ben, maar gewoon omdat mijn lichaam brood niet meer goed kan verdragen. Het is de tarwe ontwend en ik krijg er nu buikpijn van als ik er teveel van eet. Hetzelfde geldt overigens voor alle andere tarweproducten.
Buikpijn is een duidelijk signaal, mijn lichaam wordt níet blij van brood.



Hoewel ik best een ons rosbief of ham lust zónder brood, is een 'transportmiddel' soms toch handig én lekker. Een tosti bijvoorbeeld is wel heel lastig te maken met crackers of komkommer ;-)
Zodoende ging ik toch opnieuw op zoek naar een alternatief voor 'gewoon brood'. Na wat experimenteren kwam ik tot onderstaand recept. Hier in huis wordt dit een blijvertje, want ook manlief - die graag brood eet maar er ook slecht tegen kan - is erg gecharmeerd van dit brood.

Wil je een kleiner bloemkoolbrood bakken? Halveer de hoeveelheden en bak het brood in een cakevorm!

N.B. Hoewel ik tarwebrood niet meer goed verdraag, heb ik géén last van de tarwezemelen. Dit komt omdat deze voornamelijk uit vezels bestaan en veel minder gluten bevatten dan tarwebloem/meel.
Wil je het brood helemaal glutenvrij houden? Gebruik dan 50 gram lijnzaad extra of 25 gram psylliumvezels.

Ingrediënten voor 1 groot brood (15 sneden):
1 middelgrote bloemkool
8 eieren
100 gram amandelmeel
200 gram lijnzaad
1 el wijnsteenbakpoeder
50 gram tarwe- of haverzemelen
300 gram geraspte kaas
1 tl zout
½ tl witte peper

Bereiding:
Snijd de bloemkool in grote stukken en kook of stoom deze totdat hij goed gaar is. Giet de bloemkool goed af. Maak met de staafmixer een puree van de gekookte bloemkool en laat deze afkoelen.
Klop de eieren met het bakpoeder op de hoogste stand schuimig. Voeg het lijnzaad, de zemelen, het amandelmeel en de afgekoelde bloemkoolpuree toe en mix dit er door.
Spatel nu de kaas door het beslag en breng het op smaak met royaal peper en zout.

Stort het beslag in een goed ingevette broodvorm en bak het 60-70 minuten in een voorverwarmde oven op 180 °C.

N.B. Voor bovenstaand recept heb je ongeveer 750-800 gram bloemkoolpuree nodig. Heb je meer? Houd dan wat puree achter, maak deze op smaak en serveer de puree bij een andere maaltijd ;-)

6 opmerkingen:

  1. Hoi Martine ik heb je brood in de oven staan heb wel 2 vormen moeten nemen.ik zag dat er ook 50gr tarwezemelen in moest bij de bereiding stond het er niet bij heb het wel gebruikt.als het brood klaar is zet ik hem op de site.👍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De zemelen zijn inmiddels toegevoegd aan de bereiding. Dank voor de tip!

      Verwijderen
  2. 25 juni gebakken. Echte kaas geraspt. Het is lekker, maar wel nat. Waar zit het foutje bij mij ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet alle bloemkolen zijn hetzelfde. Heb je de puree gewogen of alles toegevoegd? Je kunt de té natte sneden nog even in de koekenpan opbakken, dan zijn ze heerlijk.

      Verwijderen
  3. Kun je dit brood ook invriezen?

    BeantwoordenVerwijderen