24 september 2016

Suiker, honing of zoetstoffen in mijn glas?

Opnieuw een gastblog van Marian Bosma, bioloog, gezondheidszorgadviseur en schrijfster van de cursus Diabetesvrij leven.

Suiker is niet zo gezond, we worden er dikker van, krijgen last van tandplak en daarmee gaatjes en we lopen een hoger risico op diabetes type 2 (= suikerziekte). En het gevolg van suikerziekte is dan weer een hoger risico op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en vele complicaties van slecht zien tot en met amputaties. Ik stel het even heel bot: van regelmatig suiker eten ga je sneller dood.

Wat verstaan we allemaal onder suiker? Die witte kristallen uit de suikerpot, maar ook stroop, siroop, vruchtensap, ingedikt vruchtensap en honing zegt de World Health Organization (WHO).
Deze organisatie zegt gebruik maximaal 25 gram suiker per dag. Een glas sinaasappelsap bevat ongeveer 25 gram suiker, dus met een glas zit je al aan je maximale dagdosis. Maar vruchtensap is toch gezond, want er zit vitamine C in? Daarom is het advies van de WHO ook om fruit te eten en niet om vruchtensap te drinken. Juist in sap is het suiker snel opneembaar, in het fruit zit het nog verstopt in de cellen en komt het een stuk langzamer vrij.

Eet je fruit, drink je water. Dat is de korte slogan waarmee je langer gezond blijft.

En natuurlijke suikervervangers dan, zoals agavesiroop, ahornsiroop, palmsuiker, kokosbloesemsuiker? Hun naam zegt het al: het zijn siropen en suikers en daarmee staan ze ook op het lijstje van de WHO.

Het lijkt dan handig om zoetstoffen te gebruiken, laag in calorieën en veel zoetstoffen lijken de bloedsuikerspiegel niet te beïnvloeden, dus zijn daarmee geschikt voor mensen met diabetes type 2 of voor hen die dat willen voorkomen. Lijken geschikt, maar dat hoeft niet zo te zijn.

In een onderzoek waarbij de resultaten van 38.000 mensen zijn bekeken, bleek dat dranken met suiker de kans op diabetes sterk verhogen, maar dat kunstmatig gezoete dranken ook geen goede alternatieven zijn om diabetes te voorkomen. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26199070
De onderzoekers zeggen niet hard dat zoetstoffen ook bijdragen aan diabetes, omdat de onderzoeksresultaten last hebben van onderzoeksbias. Dat betekent dat er aanwijzingen zijn dat de onderzoeker niet neutraal, maar bevooroordeeld naar de resultaten van het onderzoek heeft gekeken. Dat kan bijvoorbeeld als de onderzoeker wordt betaald door een fabrikant van zoetstoffen.

Helemaal leuk wordt het als onderzoekers de onderzoeksbias gaan onderzoeken bij onderzoeken naar zoetstoffen en het effect op het gewicht. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27606602
Daar bleek dat als de zoetstoffenfabrikant sponsort, de conclusie altijd gunstig is voor zoetstoffen en dat als de concurrent het onderzoek sponsort, de conclusie altijd óngunstig is. Dat is wel heel sterk. Wat en wie moet je nu geloven?

Ik ben een liefhebber van natuurlijk eten, eten zoals het in de natuur voorkomt: fruit, groente, noten, vis, vlees, eieren. Als iets makkelijk oogstbaar is, zoals groente, dan mag je daar gerust wat meer van eten. Als iets moeilijk oogstbaar is, zoals wilde honing, dan is dat een delicatesse waar je maar heel zelden iets van eet. Een boom met flesjes zoet drinken eraan heb ik nog nooit gezien, dus probeer ik die te vermijden.

Ik wens je lekkere glazen water toe, verwarmende koppen thee en een verkwikkend kop koffie. Wil je daarop wat variatie, kijk dan eens bij:
http://dekeukenvanmartine.blogspot.nl/2016/09/fruitige-dorstlesser.html
http://dekeukenvanmartine.blogspot.nl/2015/07/ijsthee.html (zonder de stevia)
http://diabetesvrijleven.nl/koel-drinken-bij-warm-weer/

1 opmerking: