06 maart 2017

Kooktermen: Afgieten

Eenvoudige soep gemaakt van het afgietvocht van hutspot!
Eenvoudige soep gemaakt van het afgietvocht van hutspot!
Vermoedelijk is iedereen wel bekend met de term 'afgieten'. Er worden in Nederland tenslotte heel wat aardappels afgegoten!
Afgieten is niets meer dan het verwijderen van overtollig vocht.

Giet jij vaak kookvocht af van bijvoorbeeld groenten? Jammer! Kookvocht (ook wel kooknat genoemd) bevat veel smaak en vitaminen die van de groenten zijn afgekomen. Giet het kookvocht daarom niet in de gootsteen, maar in een pannetje. Je hebt dan al een basis voor een heerlijke bouillon, een lekkere saus of kookvocht voor bijvoorbeeld aardappels of pasta.
Kookvocht van aardappels kun je beter niet opnieuw gebruiken. Dit vocht bevat soms wat solanine.

Wanneer ik stamppot maak, vind ik het fijn om ruim water te gebruiken. Hierdoor kan de stamppot nooit droogkoken en aanbranden. Het nadeel is dat de stamppot na het stampen soms te nat kan blijven.

Ik heb hier een goede oplossing voor gevonden. Vlak voordat ik de stamppot ga stampen, giet ik het overtollige vocht af in een andere pan. Bij het stampen kan ik - mocht dat nodig zijn - nog een beetje terugdoen.
Van het vocht dat overblijft maak ik een heerlijke soep! Afhankelijk van wat je gekookt hebt, kun je het kookvocht verder aanvullen met peper en zout, wat groenten of zelfs een paar plakjes worst.

De soep op de foto is het afgietvocht van hutspot. Héérlijk!

MEER KOOKTERMEN

2 opmerkingen:

  1. Dat doe ik ook altijd met mijn hutspot. Ik kook deze in ca 1/2 l water waar ik dan gelijk al een bouillonblokje in doe. Afgieten in een maatbeker, zonodig wat van het vocht gebruiken voor de stamppot en rest bewaren voor soep of saus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Fratali! Een bouillonblokje gebruik ik maar zelden, ik breng het vocht later op smaak. Omdat ik ook spek meekook is het vocht toch al zout!

      Verwijderen