Gegrilde witlof met Steviala Sweet Maple

Zoete gegrilde witlof, suikervrij!
Witlof heeft van zichzelf een licht bittere smaak, en combineert daardoor erg goed met wat zoets...
Dankzij Sweet Maple van Steviala kan ik nu ook in een koolhydraatarme maaltijd weer mijn 'zoete' witlof eten. Deze keer heb ik de ik de witlof in mijn grillpan gebakken, waardoor de witlof karamelliseert. Heerlijk!

Ingrediënten:

1 pond witlof
3 el olijfolie
2 el Steviala Sweet Maple
3 à 4 takjes verse tijm
peper en zout



Zoete gegrilde witlof, suikervrij! Bereiding:

Verwijder de lelijke bladeren aan de buitenkant van de witlof. Halveer de witlofstronken in de lengte. Snijd de kontjes er níét af, anders valt de witlof tijdens het grillen uit elkaar... (Ja, dat stukje van de witlof wordt nu eenmaal het 'kontje' genoemd 😄)
Meng in een kommetje de olie met de Sweet Maple en rits de blaadjes van de tijm af. Roer met peper en zout het zoete oliemengsel goed door. Bestrijk met een kwastje royaal de snijvlakken van de witlof, zodat het er een beetje inloopt.
Leg de halve stronkjes nu op een hete grill, en bak ze gedurende ongeveer 8 minuten op middelhoog vuur totdat er duidelijke grillstrepen zichtbaar zijn. Bestrijk ondertussen de ronde kanten van de witlof voorzichtig met de rest van het oliemengsel. Keer de witlof na 8 minuten en bak ze nu nogmaals 8 minuten op de andere kant. Rollen de stronkjes een beetje naar de zijkant? Bak ze dan aan beide zijden 4 minuten... Koken is zo simpel...

Je kunt de kontjes er na het grillen alsnog afsnijden, maar je kunt ook bij het serveren aangeven dat ze er nog aanzitten. Net wat je wilt!


Reacties

Een reactie posten