04 september 2017

Kooktermen - Vergeten groenten

Al enkele jaren plaats ik op de eerste maandag van de maand een 'kookterm' en inmiddels heeft een groot aantal kooktermen de revue gepasseerd.
Missen jullie nog kooktermen in de lijst, dan hoor ik dat graag! Ik kan wel wat inspiratie op dit gebied gebruiken.

Toen ik laatst aan mijn man vroeg of hij wist wat 'vergeten groenten' zijn, moest hij echt even nadenken. 'Die komkommer die nog achterin de koelkastla ligt?' vroeg hij vervolgens aarzelend.
Nee dus. Althans, die komkommer was ik inderdaad wel vergeten, maar met 'vergeten groenten' wordt toch iets anders bedoeld!

Met de term vergeten groenten worden groenten bedoeld die ‘vroeger’ heel normaal waren in het dagelijkse Nederlandse menu maar die tegenwoordig nauwelijks meer voorkomen en zelfs onbekend zijn bij een groot publiek.
De laatste jaren echter is er weer volop aandacht voor deze groenten en zie je ze weer liggen in het schap bij de groenteboer en de supermarkt.

Een aantal voorbeelden van vergeten groenten:
pastinaak
peterseliewortel
zoete aardappel
schorseneren
koolrabi
snijbiet
aardpeer
rammenas

Tip: Er zijn ook leuke kookboeken te vinden met recepten voor vergeten groenten!

Hier vind je alle kooktermen op een rij...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen