Ik heb voor u het rijmende menu...

Eten is een belangrijk onderdeel van ons leven. De meeste mensen eten drie keer per dag en naast voeding voor ons lichaam, biedt de maaltijd vaak ook gezelligheid. Samen aan tafel is méér dan alleen het eten op tafel.
Wanneer je nagaat dat eten zo belangrijk is ons leven, verwondert het mij dat er zo weinig liedjes aan eten zijn gewijd. Kun jij een lied bedenken? Ik kwam eigenlijk niet verder dan het pizzalied van André van Duin en De Pizzahut van Apres Skihut. Niet echt intelligente teksten 😉

Toch ken ik één lied dat wél echt over eten gaat. Ik hoorde het ongeveer 25 jaar geleden tijdens de musical 'Cyrano'. Ik kocht de CD en draai hem nog regelmatig. Nog altijd moet ik lachen om het nummer 'Herberg
Ragueneau', en ik wil het daarom graag met jullie delen. Geweldig hoe de dichtkunst en de taal verwerkt zijn in dit lied.
Kennen jullie trouwens het verhaal van dichter Cyrano, de man met de enorme neus? Ik vond de musical destijds echt prachtig en ik raad jullie aan om álle liederen van deze bijzondere musical eens te luisteren!
Aan het einde van het lied komt Cyrano de herberg binnen en gaat het lied verder over de liefde. Niet zo verwonderlijk eigenlijk, want liggen liefde en eten niet heel dicht bij elkaar?



Songtekst (zo goed mogelijk weergegeven):

Welkom in Herberg Ragueneau
Welkom in Herberg Ragueneau
Welkom
Welkom in Herberg Ragueneau
Welkom in Herberg Ragueneau

Wat is het menu Ragueneau?
Op rijm Ragueneau!

Er is een soep
Een soep als een ballade
ja, bijna overlopend
van enjambement.
En na die soep
vervolgens een salade
Op ieder blad vindt u
een literair accent

Daarbij een saus
De saus is een sensatie
De saus is sjiek
met daarin sherry en sjalot
Ik vraag applaus
Een saus alliteratie
U likt uw lippen  en uw pen af
van genot

Ik heb voor u
het rijmende menu
dichterlijke jus
poëtische desserts
En mijn geheim!
Ik kokkerel op rijm
Kamille Dille Tijm
Ja, alles is hier is vers

En dan paté
Paté!
Niet te versmaden
Het is een rapsodie van wild
en zeer gewild
En de hachee!
Hachee!
Een serenade
Waarbij de honger niet in stilte
wordt gestild

En wat daarna?
Daarna!
Een intermezzo
Dan is er zuivel
van het allerbeste soort
Met chocola
Aha!
Net niet te vet zo
Net niet te zwaar en niet te licht
zoals het hoort

En als couplet
een schitterend sonnet
het fruit op het buffet
gevuld met caramel
En als refrein
een t'rugkerend kwatrijn
een volle rode wijn
geschonken op bevel.

Ik heb voor u
het rijmende menu
een dichterlijke jus
poëtische desserts
En mijn geheim!
Ik kokkerel op rijm
Kamille Dille Tijm
Ja, alles is hier is vers

Zeg, Ragueneau
Een tafel, twee personen
Wat meer terzijde
Niet al veel in 't zicht

... Zo zo!
Ontmoet u soms een schone?

Ja ik heb afgesproken
met Roxane, mijn nicht.

O, komt vandaag
dan eindelijk de dag
Vertelt ze met een lach
dat ze van me houdt?
Dat moet ik zorgen dat 'k daar
voorbereid op ben
Breng mij papier en pen!
Dan schrijf ik iets voor haar

Als we niet rustig kunnen
praten, geef ik haar een brief.

Een kleine sprot
die mag ik u beloven
Een klein vis
als een satirisch madrigaal
En dat tot slot
de allerlaatste strofe
dan het volgt het nagerecht
als pointe van het maal

Een digestief!

En ik besluit de brief:
Roxane je bent voor mij
de reden dat ik lééf.

Mijn favoriet!

Ik onderteken niet
omdat ik deze brief
persoonlijk aan haar geef

Ik heb voor u
het rijmende menu
een dichterlijke jus
poëtische desserts
En mijn geheim!
Hij kokkerelt op rijm!
Met kamille! Met dille! Met tijm!
Ja alles hier is vers!

Met dit blogbericht doe ik mee aan de #bloghop van november 1017 met als thema 'blog met een lied'.

Reacties