Suiker, zoetstoffen en zoetkracht

Suiker is een product dat al eeuwenlang gebruikt en gegeten wordt. Waar men eerst alleen honing en zoete planten kende om het eten zoeter te maken, ontdekte men later dat ook de stengels van suikerriet heerlijk zoet waren. Rond 510 voor Christus kregen ze het in India voor elkaar om de suiker uit de suikerrietstengels te halen. Ze persten het sap uit het riet, kookten het tot een bruine siroop en lieten dat vervolgens kristalliseren tot echte suiker. Het recept werd bewust geheim gehouden voor andere landen. Ze wilden namelijk niet dat andere landen dit zoete goedje ook konden maken.

Het mag duidelijk zijn dat dit niet gelukt is. Nu ruim 2000 jaar ná Christus, is een groot deel van de wereldbevolking verslaafd aan suiker.
Bedrijven gebruiken op etiketten vaak schuilnamen voor suiker, zodat de consument wellicht niet doorheeft dat er suiker in zit.



Hieronder zie je een groot aantal veel voorkomende schuilnamen:



Sommige mensen beweren dat ze al dik worden als ze naar eten kíjken. Nou is dat natuurlijk niet helemaal waar, maar een kern van waarheid zit er zeker wel in.
Ken je het gevoel dat je voor een vitrine met gebak staat en je het water in je mond voelt lopen? Je eet niets, maar je lijf reageert wel. Het kan dan gebeuren dat je lichaam al een kleine hoeveelheid insuline aan gaat maken, omdat het verwacht dat er een gebakje (suiker) aan gaat komen!

Lange tijd is er gedacht dat kunstmatige zoetstoffen een goede vervanging zijn voor suiker. Van diëtistes heb ik jarenlang het advies gehad om light frisdranken te gebruiken. Dat verklaart nu ook waarom ik altijd honger had en niet afviel...
De laatste jaren wordt dan ook steeds duidelijker dat deze chemische, kunstmatige zoetstoffen óók dikmakend zijn. Ze mogen dan minder calorieën bevatten, de kunstmatige zoetstoffen misleiden je brein en geven in veel gevallen daarom tóch een stijging van je insulinespiegel. Daarbij raakt je darmflora enorm van slag door chemische zoetstoffen. Al met al reden genoeg om ze te vermijden.

Verkijk je niet op de term 'natuurlijke suikers'. Het feit dat suiker natuurlijk is, zegt helemaal niets over wat het doet in je lichaam. Honing en fruit zorgen ook voor een insulinepiek, en die wil je juist vermijden, zéker als je wilt afvallen. Natuurlijk is dus niet per definitie oké!

Er zijn twee vervangers voor suiker die ik wel regelmatig in mijn producten gebruik, en dat zijn Stevia en Erythritol. Deze zoetstoffen zijn én natuurlijk en ze hebben nauwelijks tot geen invloed op mijn suikerspiegel.
Er zijn tegenwoordig diverse bedrijven die producten maken met daarin alleen stevia en erythritol als zoetmiddel. Ook zijn er zakken van deze 'suikers' en siropen waarmee je zoete, koolhydraatarme baksels kunt maken.

Ik koop deze producten graag bij Steviala omdat hun producten een hoge zoetkracht hebben en je er dus minder van hoeft te gebruiken. De 'gewone kristalsuiker' (Steviala Kristal Sweet) is 1,5x zo zoet als suiker, en de Steviale Kristal Sweet XTRA is maar liefst 6x zoet zoet als suiker!
Ook de Sweet Bee en Sweet Maple gebruik ik af en toe als vervanger voor honing of stroop.
De 'kristalsuiker' van Sukrin is ook geschikt. Het lijkt goedkoper dan Steviala, maar is in verhouding wat duurder door een lagere zoetkracht. Er zijn nog meer merken in de handel, maar daar werk ik persoonlijk nooit mee.
Op de productenlijst vind je meer producten en soorten suikervervangers.

Bedenk dat ook voor deze zoetmiddelen geldt dat je ze met mate moet gebruiken. Zorg eerst dat je van je suikerverslaving afkomt en gebruik deze middelen daarna incidenteel. Mijn persoonlijke suikerspiegel is enorm gevoelig, en als ik stevia of erythritol gebruik in koffie, thee of water en ik eet er geen eiwitten of vetten bij, dan krijg ik tóch honger. Dat kan niet volgens de deskundigen, maar ik weet wat ik voel. Wellicht hetzelfde effect als bij het gebakje wat je niet eet en waar je toch honger van krijgt. Ik proef iets zoets en mijn lijf reageert daarop...
Wanneer het verwerkt zit in bijvoorbeeld de cheesecake, krijg ik géén honger. Ervaar zelf hoe jouw lichaam reageert en waar jij je goed bij voelt.

Reacties