Koolhydraatarme lemon curd

In mijn vorige leven - zoals ik mijn zoutarme, vetarme voedingspatroon vóór Grip op Koolhydraten soms noem - had ik regelmatig een 'High tea'. Veel zoetigheid dus, met Engelse thee, zoete broodjes én natuurlijk lemon curd. Ik dacht toen nog dat ik mezelf een dienst bewees met deze zoete hapjes, omdat zout destijds verboden was maar suiker niet.
Koolhydraatarme lemon curd
Inmiddels weet ik beter, en high tea's bezoek ik dan ook vrijwel nooit meer. Op zich geen groot gemis hoor, maar soms verlangt mijn nukkige hart ineens wél naar iets zoets uit 'de slechte ouwe tijd'... 😤


Onlangs ontving ik een reactie op mijn blogrecept voor 'lemon curd'. Daardoor las ik zelf het recept ook weer goed door. In een flinke pot lemon curd ging maar liefst 225 gram suiker. Ik schrok me een hoedje! Gelukkig staat er wel bij vermeld dat een schep lemon curd eigenlijk een schep suiker is, maar dat maakt het niet bepaald gezonder natuurlijk.
Ik besloot dat dat anders moest kunnen!

Daarom dook ik de keuken in om te experimenteren met een ander zoetmiddel. Op stevia en erythritol reageert mijn lichaam niet tot nauwelijks, zoals jullie konden lezen in mijn blog over suikers en zoetstoffen. Ik gebruikte Steviala XXTra sweet, wat 6x zo zoet is als suiker en waardoor ik dus maar 30 gram hoefde te gebruiken.

Ik wil jullie wel waarschuwen. Mijn 'nieuwe' lemon curd is niet alleen koolhydraatarm, maar ook gevaarlijk lekker. Het zal dus een hele klus worden om het niet achter elkaar op te lepelen. Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb!

(Aanvulling: Het oude recept is inmiddels niet meer vindbaar op mijn blog, je kunt beter deze nieuwe variant maken!)

Ingrediënten:

110 gram ongezouten roomboter
3 eieren maat M
30-35 gram Steviala XXTra sweet
3 biologische citroenen


Bereiding:

Koolhydraatarme lemon curd
Was de citroenen en droog ze goed af. Haal met een zesteur of een fijne rasp de gele schil van de citroen. Hak de schillen zo fijn mogelijk. Snijd de citroenen doormidden en pers ze uit. Zeef het sap zodat er geen pitjes in zitten.
Zet een weckpot van een halve liter klaar.

Doe de boter in een magnetronbestendige kan en smelt op ongeveer 600 Watt. Doe dit in fases, zodat de boter niet té heet wordt.
Klop in een andere kom met de mixer de eieren, Steviala XXTra sweet, citroensap en citroenrasp goed door en voeg dit mengsel daarna toe aan de kan met boter. Mix het geheel nog heel even door.
Zet het mengsel nu terug in de magnetron en verwarm 1,5 minuut op 600 Watt. Roer door. Herhaal dit steeds 30 seconden totdat de lemon curd de gewenste dikte krijgt. Let op, als het gaat koken kan het overkoken! (Ik spreek uit ervaring 😃
De lemon curd moet aan de lepel blijven hangen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld custard. Ik moest aan advocaat denken toen ik het door stond te roeren.

Schenk de lemon curd in de pot, doe de deksel dicht en laat het afkoelen.
Bewaar de pot in de koelkast. Je kunt het eventueel ook invriezen!





Reacties

  1. Hoi, kan je dat ook boven een bak met heet water doen?
    Lekker recept lijkt me😊

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik ipv de steviala sukrin gebruik,hoeveel sukrin zou ik dan nodig hebben Martine?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Officieel 6x zoveel als in het recept, maar ik zou met minder beginnen en proeven. Met gewone sukrin krijg je wel wat meer kristallen in de curd.

      Verwijderen

Een reactie posten