10 maart 2018

Verkoudheid, griep en koolhydraatarm herstellen

Verkoudheid, griep en koolhydraatarm herstellen
Vandaag speciale aandacht voor ziek zijn in combinatie met een koolhydraatbeperking. Marian Bosma van Diabetesvrij leven legt uit waarom dat geen probleem hoeft te zijn.


Verkoudheid en griep zijn momenten dat we ziek zijn en ons ziek voelen. We willen er zo snel mogelijk vanaf. Helaas zijn veel bekende oplossingen rijk aan suiker en honing. Hoe kun je koolhydraatarm herstellen van griep en zware verkoudheid?





Hoestsiroop wordt kruidenthee

Siroop is een ander woord voor stroop of zware suikeroplossing. En suiker willen we bij een koolhydraatarm of -beperkte manier van eten vermijden. Het grappige van hoestsiroop is, dat het vaak gemaakt is met een belangrijk natuurlijk ingrediƫnt. Bijvoorbeeld tijmhoestsiroop. Dat kruid kun je ook gebruiken voor een effectieve kruidenthee.


Recept tijmthee

Kook water voor thee. Doe 1 theelepel gedroogde tijm in een mok en giet daarop het kokende water. Laat 10 minuten trekken en zeef de tijm eruit. Geniet van de hete thee met kleine slokjes. Dat mag zelfs twee keer per dag. Heb je last van kriebelhoest, probeer de tijmthee dan met een snuf gemalen peper erdoor.

Hoestbonbons worden steentjes

Een apotheker in de stad Groningen zei eens dat het zuigen op een steentje net zo effectief is als het zuigen op een hoestbonbon en ik ben het wel met hem eens. Het gaat er namelijk om dat de keel steeds een klein beetje in beweging is. Nu trekt mij zo'n steentje helemaal niet aan, dus heb ik een andere oplossing voor jou.


Recept anti-hoestwater

Neem een groot glas koud water en neem daarvan steeds kleine slokjes. Het gaat niet om dorstlessen, maar het gaat om vaak slikken. Dus hoe kleiner het slokje hoe beter. Voelt dat te scherp in de keel, maak dan gebruik van een theelepel sole in je glas water. Sole is een verzadigde zoutoplossing, gemaakt van Keltisch zeezout. Dat is ongeveer 1/3 zout en 2/3 water. Je ziet dat er dan onderin nog zout ligt dat niet wil oplossen. De vloeistof die er boven staat is dan een verzadigde zoutoplossing. Ben je te ziek en is dat allemaal te ingewikkeld, neem dan een halve theelepel keukenzout per groot glas water. Of naar smaak iets minder.

Beschuit wordt kippensoep

Als je geen trek hebt en je bent nog aan het begin van jouw ziekteperiode, sla dan gerust de maaltijd over. Dat heet luisteren naar jouw lichaam. Drinken moet wel, maar zonder eten kun je gerust een of twee dagen. Als daarna de trek weer begint te komen, start dan niet met een licht verteerbaar beschuitje. Beschuit bevat per 100 gram 70 gram koolhydraten en dan ook nog eens van het geraffineerde soort dat je beter kunt vermijden als gezond persoon. Bovendien bevat het geen waardevolle vitaminen of mineralen. Kies voor een warme kippensoep, zelfgemaakt, puur kip, groenten, kruiden en zout. Met de juiste kruiden heb je geen bouillonblokje nodig. Ik heb even gegrasduind in de recepten van Martine en kom deze recepten tegen die prima geschikt zijn om te herstarten na ziekte. De heldere paddenstoelensoep, de bosui-knoflooksoep en de miesoep. Ik zou de laatste soep dan maken zonder mie, ketjap en emping om het rustig te houden voor je lichaam.

www.diabetesvrijleven.nl
Snel beter door rust

Snel herstellen van griep en zware verkoudheid doe je door de omstandigheden voor het lichaam optimaal te maken. Als je ziek bent en je slapjes voelt, dan is dat vaak omdat het immuunsysteem alle energie nodig heeft om de indringers te verslaan. Dus heb je minder energie om te bewegen. Dat is een goed signaal: spaar energie en duik je bed in. Ben je al weer op de been, maar gaat het denken nog langzaam, dan is ook dat een signaal om nog rustig aan te doen. Geen tv, geen radio, geen internet, maar geef het brein rust. Tekenen, kleuren, schilderen of andere manier waarbij je handen bezig zijn maar jouw hoofd geen besluiten hoeft te nemen of actief wordt bezig gehouden is een veel betere manier om te herstellen. Herstel van een griep of zware verkoudheid duurt 14 dagen. Hoe eerder je begint met rust, hoe sneller je weer op de been bent. Die 14 dagen hoef je niet in bed door te brengen, als je al weer meer energie hebt. Maar toegeven aan een middagdutje of na de maaltijd powernap is zeker een goed idee in de eerste dagen dat je weer uit je bed bent en nog niet naar het werk.

Suiker en honing is overbodig voor een goed herstel

Herstel gaat niet sneller van siropen, hoestbonbons en thee met honing. Geniet van kruidenthee, kippensoep en voldoende rust, dat is koolhydraatarm herstellen. Beterschap!


Meer weten over hoesten zonder hoestsiroop? Lees dan vooral ook onderstaand blogebricht van Marian:
https://diabetesvrijleven.nl/hoesten-zonder-hoestsiroop/

1 opmerking: