Boekrecensie: Puur natuur Groente

'Meer groenten eten' staat denk ik wel in de top 10 van goede voornemens in ons land. Want we weten het allemaal: we zouden meer groenten moeten eten.
Toch is dit blijkbaar niet zo simpel als het lijkt. Met dit nieuwe boek 'Puur natuur Groente' van Monique van der Vloed zal het een stuk eenvoudiger worden om dit voornemen ook echt uit te voeren.

Wanneer je door het boek bladert, spatten de kleuren je tegemoet. Wat zijn groenten eigenlijk kleurrijk! Ik ben een groenteliefhebber, en krijg direct zin om aan de slag te gaan met de recepten. Het zijn recepten naar mijn hart: pure, bekende ingrediënten waarvan het grootste deel al in mijn keukenkastjes staat.  De recepten zijn niet alleen voor de warme maaltijd, maar ook voor het ontbijt en lunch. Groenten eten is de hele dag lekker!

Naast de vele recepten legt Monique in haar boek ook uit waaróm we nu eigenlijk meer groenten moeten eten. Wat maakt ze nou eigenlijk zo gezond? Ze omschrijft welke voedingsstoffen in welke soort groenten zitten, wat de kleur van een groente je vertelt over de voedingsstoffen die het bevat en waarom we groenten uit pot of blik soms lekkerder vinden dan vers.

Kortom, een zéér informatief boek dat eigenlijk niet mag ontbreken in je boekenkast. Zeker wanneer je het lastig vindt om zélf creatief te koken met groenten, is dit boek een enorme inspiratie.

De recepten zijn allemaal puur natuurlijk, zonder gluten, zonder geraffineerde suikers, lactose en E-nummers. De meeste recepten zijn veganistisch en voor de niet-veganistische ingrediënten wordt een alternatief gegeven. Niet alle recepten zijn koolhydraatarm, maar allé koolhydraten die worden gebruikt zijn complexe, langzame koolhydraten en passen dus prima in een koolhydraatbeperkt dieet.

Monique van der Vloed is een voedingsdeskundige met een passie voor lekker en gezond eten. De passie deelt zij in de Facebookgroep 'Dat maken we natuurlijk lekker zelf'. Haar doel is mensen te helpen gezonder te leven.

Informatie:
Titel: Puur natuur Groente
Auteur: Monique van der Vloed