07 januari 2015

Snelle bruine bonensoep

Maaltijdsoep... In mijn ogen dé uitkomst voor een dag waarop ik eigenlijk te moe ben om te eten of te koken. Af en toe trek ik er een dag voor uit om een grote pan te maken en ik vries het dan verdeeld over kleine bakjes in. Ontdooien, opwarmen en klaar!
Onderstaand recept is ook nog eens vrij makkelijk te maken én snel klaar.
Zo’n maaltijdsoep is trouwens veel gezonder dan soep uit blik of een 'snelle hap' van de Chinees of de snackbar... Wat wil je nog meer?



Ingrediënten voor 4 grote kommen soep:
1 pot Hollandse bruine bonen (uitgelekt ± 500 gram)
1 prei in dunne ringen gesneden
2 rode puntpaprika's in blokjes van 1 cm
1 groot blikje tomatenpuree (140 gram)
500 ml water
1 bouillonblokje
300 gram rundergehakt
2 middelgrote uien - gesnipperd
2x 1 el olijfolie
½  tl paprikapoeder
peper
zout

Bereiding:
Meng het gehakt met peper, zout en paprikapoeder en rol er niet al te kleine soepballetjes van.
Verhit in een koekenpan 1 el olijfolie en braad de balletjes in 5 minuten rondom bruin. Zet daarna het vuur uit.

Verwarm nu in een grote pan de overige olijfolie en fruit de ui. Spoel de bruine bonen af onder de kraan en voeg ze toe aan de ui, samen met het water, het bouillonblokje en de tomatenpuree. Laat de bonen 5 minuten zachtjes koken.
Pureer de soep daarna met een staafmixer. Het hoeft niet helemaal egaal glad te worden, je mag nog best een paar boontjes terugzien in de soep.
Zet de pan terug op het fornuis en voeg de paprika en de prei toe en doe ook de gehaktballetjes erbij. Laat de soep nog 5 minuten pruttelen. Voeg naar smaak nog extra peper of zout toe.

Tip:
- Vervang de gehaktballetjes eens door rookworst of voeg gebakken spekblokjes toe.

Eet smakelijk!

NB: Dit recept van De keuken van Martine is ook te zien in het magazine van Stichting Hart op Weg

11 opmerkingen:

  1. Mmmm. Dank je wel voor het recept. Ideaal vind ik maaltijdsoepen. En mijn man is weg van alle soorten peulvruchten, zeker bruine bonen. Dus die maak ik er heel erg blij mee.
    Ik ga hem zeker binnenkort een keer maken.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Jannie, ben benieuwd hoe je man hem vindt smaken!

      Verwijderen
  2. Inderdaad handig, dat doe ik ook. Meestal heb ik op vrijdag geen zin in koken dus haal ik maaltijdsoep uit de vriezer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja handig hè? Maaltijdsoep maak ik ook altijd in grote hoeveelheden... In kan geen klein pannetje erwtensoep maken :D

      Verwijderen
  3. Lekker, ik houd erg van bruine bonensoep. Komt ook door vroeger, denk ik. Als we met onze grote familie bij opa en oma waren, was er 's avonds vaak bruine bonensoep van één van de tantes. Ik zat dan op de wenteltrap (stoelen waren al lang op) en dan genoot ik! Vanavond eten we jouw recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vond je het lekker Marianne? Ben benieuwd naar je reactie!

      Verwijderen



  4. Deze heb ik gisteren gemaakt, heerlijk....
    Mijn man vind het een succes, het is een blijvertje, zoals meer van jouw recepten Martine.
    Dank je voor al het werk wat je er insteekt.



    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmm, dat ga ik vandaag maken! Zat even te googelen omdat ik nog niet wist wat ik op tafel zou zetten. Hier heb ik nou echt zin in, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat google mijn blog zo goed kent. Eet smakelijk!

      Verwijderen
  6. Ziet er erg lekker uit! Hoe zie ik of dit een groen of een oranje recept is? (Sorry een beginneling!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Onder elk recept staat een aantal trefwoorden, waaronder GOK-groen of GOK-oranje. Deze soep is door de bruine bonen natuurlijk oranje!

      Verwijderen