01 april 2016

Psyllium-vezelkoeken

Psylliumvezels zijn enorm goed voor je darmen. Ze stimuleren de darmreiniging en darmpassage. Je kunt ze oplossen in water en dan snel opdrinken, maar niet iedereen vindt dit prettig. Daarom heb ik een recept bedacht waarin je de vezels op een leuke manier binnen kunt krijgen.
Gebruik je medicijnen? Ze bevorderen ook de uitscheiding van gifstoffen, waardoor de reststoffen van de medicatie sneller verdwijnen.

Doordat de vezels heel veel vocht opnemen zijn deze koeken vrij droog en moet je er veel bij drinken. Zet dus een lekker potje thee voordat je aan deze koeken begint en drink bij iedere koek minstens één glas!


Ingrediënten:

2 eieren
100 gram amandelmeel
50 gram psyllium-innulinevezels (colon clean/psylliumvezels)
50 gram tarwezemelen
50 gram sukrin+ (paarse zak)
50 gram roomkaas
1 el olijfolie
60 ml water
1 tl bakpoeder
2 tl speculaaskruiden

Bereiding:

Mix met een mixer de eieren in een grote kom een minuut lang tot een schuimige massa. Doe nu de sukrin, roomkaas, water en olijfolie erbij en mix dat goed door elkaar.
Whoopie pie pan
Vervolgens kunnen alle droge ingrediënten worden toegevoegd (amandelmeel, psylliumvezels, zemelen, bakpoeder en speculaaskruiden) Mix opnieuw totdat er een kruimelig deeg ontstaat. Laat het kruimeldeeg 5 minuten rusten.
Kneed het nu door en maak er 12 (plakkerige!) bolletjes van. Leg deze op de met bakpapier beklede bakplaat en druk ze met de hand plat.
Zelf vind ik de 'whoopie pie pan' ideaal voor deze koeken. Vet de vorm in voordat je de koeken erop legt!

Bak de koeken 25 minuten in een voorverwarmde oven op 180°C. Keer ze om en bak ze nog 10 minuten. Laat de koeken afkoelen.

N.B. Neem de vezelkoeken niet tegelijk met je medicijnen/supplementen in, maar laat er minimaal 1 uur tussen.
Sommige mensen zijn overgevoelig voor de psylliumvezels. Heb je ze nog nooit gehad? Begin dan met een halve koek en kijk wat het met jouw spijsvertering doet.


10 opmerkingen:

  1. Kan het ook zonder de roomkaas? Ik eet nl zuivervrij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan denk ik wel. Gebruik dan een extra eetlepel olie en 25 ml extra water.

      Verwijderen
  2. Geweldig martine,ga ze zo snel mogelijk maken!
    echt een super idee!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik ben zelf ook erg blij met dit recept!

      Verwijderen
  3. Ik doe sinds een maand of twee elke morgen twee dessertlepels door mijn kwark en ben nog nooit zo goed naar het toilet gegaan. Ben er zó blij mee na jaren en jaren tobben. De koeken ga ik dus proberen. Dank je wel voor het recept! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wordt je kwark dan niet heel hard en droog? Veel eetplezier met de koeken!

      Verwijderen
  4. Eet ik dit nou als tussendoortje? (eentje of twee?) Of als vervanging van een maaltijd? (eet je er dan eentje of twee?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan en mag allemaal! Zelf eet ik er meestal 2 als ontbijt, maar ik eet ze ook wel eens bij de koffie. Wanneer je er maar veel bij drinkt maakt het tijdstip niet veel uit.

      Verwijderen
  5. Waar kan ik sukrin kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Online bij www.sukrin.nl Er zijn ook wel gezondheidswinkels die het verkopen. G&W of De tuinen bijvoorbeeld. Ook de body-en-fitshop heeft een soort sukrin in de verkoop.

      Verwijderen