01 maart 2017

Suikervrije en koolhydraatarme bonbons

Chocolade wordt gemaakt van cacao. Cacao komt van de cacaoboom, een soort plant dus. Chocolade is dus eigenlijk een salade!

Koolhydraatarme, suikervrije bonbonsBovenstaande spreuk kwam ik onlangs tegen op Facebook. Leuk bedacht, maar helaas gaat de vlieger niet helemaal op. Cacao mag dan van de cacaoboom komen, de chocolade die in de winkels te koop is, is verre van gezond. De meeste chocoladeproducten bestaan voor meer dan de helft uit suiker! Wanneer je koolhydraatarm wilt  eten, moet je dus kiezen voor chocoladeproducten die  voor bijna 100% uit cacao bestaan. Die producten zijn er gelukkig wel, maar niet iedereen kan deze bittere chocolade waarderen.


Ondanks dat ik deze 'pure' chocolade best lekker vind, kan ik soms toch enorm behoefte hebben aan een 'zoete bonbon'. Omdat het helaas vaak dan niet bij één bonbon blijft - ik ben ook maar een mens - ben ik gaan experimenteren met het zélf maken van bonbons. Suikervrij en koolhydraatarm, maar zeker smakelijk! Mijn proefkonijnen aten tenminste zonder blikken of blozen het bonbonschaaltje leeg 😊

Ik gebruikte een speciale bonbonvorm die ik ooit bij de Xenos kocht. Simpel, goedkoop en effectief. Heb je geen speciale vorm? Dan kun je ook een vorm voor ijsklontjes gebruiken!

Koolhydraatarme bonbons

Ingrediënten voor 15 bonbons:

50 gram kokosolie
25 gram cacaopoeder
15 gram Sukrin poedersuiker of Steviala poedersuiker
50 gram noten naar keuze
15 gram kokosrasp
snuf zout

Bereiding:

Hak de noten in kleine stukjes. Wanneer de stukjes noot te  groot zijn, krijg je gaatjes in de bonbons.
Smelt de kokosolie in een steelpannetje. Roer de overige ingrediënten door de olie en meng het goed. Schep het voorzichtig met een klein lepeltje in de openingen. Tik de vorm even zachtjes op het aanrecht, zodat de vloeibare chocolade goed langs de nootjes kan. Vul de openingen nu tot de rand en zet de vorm minimaal 2 uur in de koelkast.
Tip: Bewaar de bonbons in de koelkast.

Heb je geen poedersuiker van Sukrin? Gebruik dan stevia naar smaak of een andere variant van Erithrytol

14 opmerkingen:

  1. Ik heb het ook weleens gepobeerd maar het smelt onmiddelijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij niet hoor! Wel in de koelkast bewaren, zodat de kokosolie stijf blijft! Serveren en gelijk opeten!

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Leuk Yolanda, laat je even weten of ze in de smaak vallen?

      Verwijderen
  3. Ziet er lekker uit, ik hou wel van zulke donkere chocolade.
    Voor mij is suiker geen probleem, al ga ik steeds minder gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook voor mensen die slank zijn is veel suiker niet gezond. Het vraagt veel energie van je lijf. Je kunt eventueel wel een 'langzame suiker' gebruiken!

      Verwijderen
  4. Zou je ook roomboter kunnen gebruiken in plaats van kokosolie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed dat dat wel kan, maar dat de bonbons dan sneller zacht zullen worden. Kokosolie is buiten de koelkast namelijk wat harder dan roomboter!

      Verwijderen
  5. Bedankt Martine! Goed gelukt en erg lekker. Ik heb iets meer kokos toegevoegd omdat het nog erg vloeibaar was. Ik heb nog een vraagje. Hoeveel druppels stevia zou ik de volgende keer moeten gebruiken ipv 15gr Sukrin? Mijn Sukrin is op en ik gebruik normaal Stevia. Vandaar mijn vraag. Hartelijke groet, Loes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De foto van je bonbons zag er goed uit hoor! Ik vermoed dat je ongeveer 3 druppels per bonbon kunt rekenen... Hangt ook beetje van je smaak af natuurlijk en meer kokos geeft ook al meer smaak!

      Verwijderen
  6. Lijkt me heerlijk! Maar hoeveel koolhydraten zitten er dan in één bonbon?

    BeantwoordenVerwijderen